{{ message.message }}
{{ button.text }}

Gezond eten tijdens de zwangerschap

Gezond eten tijdens de zwangerschap is erg belangrijk. Je hoeft echt niet opeens heel veel te eten, maar het is vooral belangrijk om op de kwaliteit van je voedsel te letten.

Afbeelding blog 'Gezond eten tijdens de zwangerschap'

Gezond eten tijdens de zwangerschap is erg belangrijk. Je hoeft echt niet opeens heel veel te eten, maar het is vooral belangrijk om op de kwaliteit van je voedsel te letten. Je kindje ontwikkelt zich razendsnel. Je moet dus vanaf het begin van de zwangerschap goed op je voeding letten. Al gezond eten voordat je in verwachting bent is nog natuurlijk nog beter! Zo heb je meer kans op een gezonde baby en kan je lichaam de zwangerschap beter aan.

Gezond eten tijdens de zwangerschap, hoe doe je dat?

Gezond eten is natuurlijk altijd belangrijk, maar het is goed om nu extra op je voeding te letten. Je lichaam heeft namelijk allerlei voedingsstoffen nodig om je baby goed te laten groeien, maar wat is gezonde voeding? Variatie is belangrijk. Zorg dat je van alles wat eet, maar ga niet veel meer eten dan normaal. Een groot misverstand is dat je voor twee zou moeten eten, terwijl je eigenlijk maar ongeveer 300 calorieën per dag extra nodig hebt. Ga vooral niet lijnen, dan heb je kans om belangrijke voedingsstoffen te missen. Het is goed om tijdens je zwangerschap regelmatig te eten. Eet liever zes keer kleine beetjes dan drie keer een grote maaltijd. Dit is rustiger voor je maag, die toch al onder druk staat tijdens de zwangerschap. Zorg ook dat je voldoende drinkt. Maak je geen zorgen als je veel vocht vasthoudt, dat is normaal. Blijf vooral drinken, want dat helpt om het vocht af te drijven.

Gezond eten tijdens de zwangerschap: Do’s!

Sommige voedingsstoffen zoals calcium heb je tijdens je zwangerschap extra nodig. Eet daarom 1-2 plakken kaas per dag en drink 2-3 glazen (karne)melk. De melk kun je eventueel vervangen door (drink)yoghurt, vla of chocolademelk. Neem zoveel mogelijk magere of halfvolle melkproducten. Extra ijzer is ook noodzakelijk. Dit zit veel in volkorenbrood en in vlees. Eet bij elke maaltijd producten die rijk zijn aan vitamine C, zoals groente en fruit. Dan neemt je lichaam ijzer namelijk makkelijker op. Je hebt extra vitamine D nodig voor sterke botten voor jou en je kind. Dit kun je eventueel extra slikken. Daarnaast is het goed om de eerste acht weken van je zwangerschap foliumzuur te slikken. Het slikken van foliumzuur verkleint de kans op een baby met een open ruggetje of open schedel. Het beste is om ongeveer vier weken voor de zwangerschap al te beginnen met foliumzuur. Na de eerste acht weken van de zwangerschap is het niet meer nodig, maar het kan ook geen kwaad.

Gezond eten tijdens de zwangerschap: Don’ts!

Let op met het eten van veel drop, want drop kan een hoge bloeddruk veroorzaken. Gebruik ook niet te veel venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel. Het is goed om veel te drinken, maar liever geen frisdrank. Dit bevat alleen maar veel suiker en geen voedingsstoffen. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn voor je baby. Let daarom op met leverproducten (lever, paté en smeerworst), om een te veel aan vitamine A te voorkomen.

Tips

Ben je vaak misselijk? Dan kunnen je het volgende doen om dit te voorkomen. Drink en eet meteen bij het wakker worden, dus nog voordat je opstaat. Eet regelmatig, ook tussen maaltijden door. Zorg dat je voldoende drinkt.Vooral als je moet overgeven is het belangrijk om het vocht aan te vullen. Tijdens je zwangerschap is het dus goed om regelmatig tussendoortjes te eten, maar zorg dan wel voor gezonde snacks. Laat je inspireren door deze gezonde snacks:

  • Halfvolle yoghurt met frambozen, bosbessen of aardbeien en een beetje honing.
  • Een bolletje vanille-ijs met bosvruchten.
  • Een verse fruitsalade met nootjes.
  • Gedroogde abrikozen gevuld met magere roomkaas.
  • Volkoren boterham met gerookte kip, pittige kaas en mosterd. Erg lekker met wat kiemgroenten!
  • Humus gemengd met groente (bijvoorbeeld bleekselderij, komkommer en wortel).
  • Zelfgemaakte popcorn; wees wel zuinig met het toevoegen van zout of suiker.
  • Een doosje rozijnen. Deze zijn een bron van ijzer en vezels!
  • Snackgroente. Vooral wortels zijn erg gezond.

Eet jij extra gezond tijdens je zwangerschap? Reageer ook!

 

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je