{{ message.message }}
{{ button.text }}

Gezond broodbeleg

Zeker als je een broodjes gaat klaarmaken voor een schooldag of een dagje weg naar de dierentuin is het handig om praktisch te denken. Op zoek naar leuke ideeën voor een gezond broodbeleg? In dit artikel vind je de meest leuke ideeën.

Afbeelding blog 'Gezond broodbeleg'

Gezond én praktisch

Zeker als je een broodje gaat klaarmaken voor een dagje weg naar school of dierentuin is het handig om praktisch te denken. Welk beleg blijft lekker wanneer het langer buiten de koelkast bewaard wordt? Denk voor de variatie weer eens aan een speculaasje op brood met een beetje boter, of banaan met pindakaas. Dit valt niet tussen je brood vandaan wat hagelslag wel doet. Misschien kies je er wel voor om rommel te voorkomen. Vermijd dan beschuit en hagelslag. Wanneer je kind er een handje van heeft om het beleg van het brood te eten kies dan voor smeerbaar beleg.

Gezond broodbeleg

Veel gezinnen hebben de regel: 'eerst gezond, dan ongezond' of 'eerst bruinbrood, dan wit'. Wat de regel bij jou thuis ook is, wees er duidelijk in! Een verjaardag is goed voor een afwijking maar als je je kind wil leren eten op jouw manier zal je moeten doorzetten! Bedenk ook wat je vindt vallen onder gezond en ongezond. In smeerkaas zit veel zout dus vier boterhammen met smeerkaas is misschien niet zo heel gezond. Honing is zoet maar wel gezond en natuurlijk!

Het is goed te bedenken dat kinderen in de groei zijn. De dagelijkse broodje is een belangrijke basis van de voedingsstoffen die je kindje binnen moet krijgen. Veel voedingsvezels zitten in het (bruine) brood maar in de schijf van vijf staan ook verschillende dingen die op brood kunnen. Zo is pindakaas terug te vinden bij de noten en vinden veel kinderen een plakje komkommer lekker in combinatie met (smeer-) kaas. Zo kan je dus handig wat producten binnen krijgen tijdens de broodmaaltijd.

Variatie gezond broodbeleg

Misschien eten jouw kinderen wel elke dag pindakaas en dan het liefst op alle boterhammen. Maar om de verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen is het goed om te variëren. Als basis zou je één boterham met pindakaas kunnen smeren en dan een met een ander soort beleg.
Ook in een broodtrommel kan je variëren. Een stukje komkommer, een handje snoeptomaatjes, een klein kolfje maïs als extraatje bij de boterhammetjes.

En tenslotte: Goed voorbeeld doet goed volgen dus eet zelf lekker mee met de kids en houd je aan de door jezelf gestelde eetafspraken! Smakelijk eten!

Geschreven door mama Marjolein

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je