{{ message.message }}
{{ button.text }}

Frisdrank en kinderen

Bijna alle kinderen zijn wel dol op frisdranken en dan met name lekkere, zoete drankjes. Maar is het wel zo gezond wanneer kinderen veel frisdrank drinken?

Afbeelding blog 'Frisdrank en kinderen'

De meeste frisdranken bevatten uiteraard suiker. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die teveel suikers binnen krijgen sneller kans hebben op overgewicht en ziektes zoals diabetes. Verder kunnen kinderen die veel frisdranken zoals cola drinken druk en agressief worden. Dat wil je als ouder uiteraard niet! Waar kan je nou het beste op letten?

Welke frisdranken en wanneer?

Voor alles geldt: neem het met mate, dus dit geldt uiteraard ook voor frisdranken voor je kind. Het kan echt geen kwaad om je kind af en toe een glaasje frisdrank te geven, maar houdt als ouder goed in de gaten wat je kind aan frisdrank binnen krijgt. Het beste is om kinderen tot een jaar of 6 helemaal geen frisdrank te geven. Oudere kinderen kun je een glaasje frisdrank geven bij speciale gelegenheden, zoals een feestje of tijdens het 'opblijven'. Zo blijft het bijzonder.

Er zijn ook frisdranken op de markt zonder suikers, maar met zoetstoffen. Volgens het voedingscentrum is het veilig voor kinderen om dranken met de zoetstoffen als aspartaam te geven. Al zijn de meningen hier over verdeeld. Als alternatief voor frisdrank zou je kunnen kiezen voor water, (vruchten)thee, (verse)sap of melk.

Frisdrank en kinderen: tips

  • Breng variatie aan in het drinken van je kind. Het beste is om je kind vooral water, thee of ranja zonder kleurstoffen te geven.
  • Maak samen met je kind verse sappen van vers fruit, of nog leuker: smoothies!. Leuk om te doen en erg gezond. Neem bijvoorbeeld sinaasappels en mix dit met bananen, heerlijk zoet en toch heel gezond en verantwoord.
  • Let op met Light frisdranken. Geef je kind niet meer dan 2 glaasjes per dag. Light frisdrank kan anders klachten als diarree veroorzaken.
  • Geef zelf het goede voorbeeld en drink vooral water en thee wanneer je kind erbij is. Op deze manier is het makkelijker voor je kind om aan te nemen dat frisdrank niet gezond is.

Kinderen en drinken: algemene richtlijnen

Kinderen vanaf 1 jaar hebben gemiddeld zo’n driekwart tot een liter aan drinken nodig op een dag. Dit kun je zien als ongeveer 6 a 7 bekers drinken per dag. Uiteraard verschilt het per kind, aangezien het ene kind meer behoefte heeft aan drinken dan het  andere kind. Kijk gewoon naar wat jouw kind zelf aangeeft. Hierbij geldt wel: beter te veel drinken dan te weinig.

Geef jij je kind frisdrank? Reageer ook!

Geschreven door mama Renate

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je