{{ message.message }}
{{ button.text }}

Foliumzuur tijdens de zwangerschap

​Een andere naam voor foliumzuur is vitamine B11. Deze vitamine zit vooral in.. Lees verder!

Een andere naam voor foliumzuur is vitamine B11. Deze vitamine zit vooral in groene groenten, volkorenproducten, brood, zuivel en vlees. In Nederland halen we uit onze voeding al erg veel vitamines. Toch is foliumzuur een van de weinige vitamines waarvan we in ons land niet altijd voldoende binnen krijgen. Dit geldt vooral voor zwangere vrouwen. De functie van foliumzuur Foliumzuur is erg belangrijk voor de goede werking en groei van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Verder zorgt foliumzuur voor een goede vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Bij het innemen van de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur van 400 a 500 microgram verklein je de kans op een open ruggetje, hazenlip, open gehemelte en het neurale buiseffect ( NBD ) Verder heeft Nederlands onderzoek aangetoond dat vrouwen die rond de conceptie foliumzuur slikken maar liefst 20 procent minder kans hebben op een kindje met een aangeboren hartafwijking. Wanneer beginnen met foliumzuur? Heb je een kinderwens? Begin dan al meteen met het slikken van foliumzuur. Foliumzuurtabletjes zijn zonder recept te krijgen bij drogist en apotheek. Let daarbij wel even op of de tabletjes de aanbevolen hoeveelheid van 400 a 500 microgram bevatten. Je kunt ook multivitaminen voor zwangere vrouwen slikken, zoals Gravitamon of Davitamon Mama. Hierin zit standaard al foliumzuur. Je moet minimaal 4 weken voor de bevruchting beginnen, aangezien in de eerste weken van de zwangerschap het centrale zenuwstelsel wordt aangelegd, waardoor de hersenen en het ruggenmerg ontstaan. Extra risico, andere dosering Als u al eerder een kind heeft gekregen met een neurale buisdefect, dan loopt u meer risico dat de volgende baby het ook zal krijgen. In dat geval is het erg belangrijk om dagelijks een hogere dosis foliumzuur te slikken. U moet dan vóór u weer zwanger wordt contact opnemen met uw arts. Deze zal u een hoge dosering voorschrijven van 5 milligram per tablet per dag. De opname van foliumzuur Er zijn verschillende factoren die van negatieve invloed zijn op de opname van foliumzuur in ons lichaam. Dit zijn maar enkele voorbeelden: Alcohol: de stof ethanol verstoort de opname van foliumzuur. een tekort aan vitamine B12 kan er voor zorgen dat foliumzuur ook niet goed in je lichaam kan worden opgenomen. Een gevolg van dit tekort kan bloedarmoede zijn. Een positief effect heeft vitamine C. Vitamine C bevordert juist de opname van Foliumzuur in ons bloed. Wanneer stoppen met foliumzuur? Als het onverhoopt wat langer duurt om zwanger te worden, is het geen enkel probleem om voor lange tijd foliumzuur door te blijven slikken. Hiermee loop je geen enkel risico. Wanneer je zwanger bent, mag je in de 10e week van je zwangerschap ( 8 weken na de bevruchting ) stoppen met het slikken van foliumzuur, aangezien het centrale zenuwstelsel dan is aangelegd. Let op! In lever, paté en leverworst zit erg veel foliumzuur maar daarnaast ook veel vitamine A. Aangezien een te grote hoeveelheid vitamine A schadelijk kan zijn voor de gezondheid van het ongeboren kind, is veel van deze producten dan ook zeker af te raden. Deze pagina is geschreven door mama Nienke Braam

Tags

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
Login

Account aanmaken