{{ message.message }}
{{ button.text }}

Fit blijven tijdens de zwangerschap

Je weerstand is tijdens je zwangerschap een stuk lager. Gelukkig kun je er wel wat aan doen. Hoe kun je fit blijven tijdens de zwangerschap?

Afbeelding blog 'Fit blijven tijdens de zwangerschap '

Tijdens je zwangerschap ben je eerder vatbaar voor griep, verkoudheid en andere kwaaltjes. Het is belangrijk om fit te blijven, want je weerstand is tijdens je zwangerschap een stuk lager. Gelukkig kun je er wel wat aan doen. Hoe kun je fit blijven tijdens de zwangerschap?

Weerstand tijdens de zwangerschap

Hoe gezonder en fitter je bent, hoe groter je weerstand is. Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om je weerstand goed te houden of te verhogen. De veranderingen in je lichaam zorgen ervoor dat je weerstand vermindert waardoor je ook eerder griep krijgt. Gelukkig zijn er genoeg dingen/zaken waarmee je je weerstand kunt verhogen.

Gezond leven tijdens de zwangerschap

Gezond leven is de manier om je weerstand als zwangere vrouw te verhogen. Rusten is heel belangrijk voor jou en je kindje. Rust is voor de groei van de baby heel goed en je weerstand neemt toe als je voldoende rust. Neem dus voldoende rust en probeer zo veel mogelijk te slapen. Momenten dat je goed kunt ontspannen zijn ook heel belangrijk. Voor iedereen is ontspannen anders. Sommige aanstaande moeders vinden het heerlijk om te gaan lezen en thee te gaan drinken. Andere aanstaande moeders willen graag gaan zwemmen of doen aan yoga. Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk stress probeert te voorkomen als je zwanger bent. Voor zwangere vrouwen is stress niet goed.

Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Groente en fruit eten is ontzettend belangrijk als je zwanger bent. Hier zitten veel vitaminen in die heel belangrijk zijn voor jou en je kindje. Verder kun je als je verloskundige dit bijvoorbeeld aangeeft vitaminepillen slikken om je weerstand omhoog te houden. Gezond eten verhoogt dit ook je weerstand. Via je huisarts kun je eventueel meer informatie krijgen over extra vitaminen. Als je zwanger bent is het van belang dat je voldoende eet en niet te weinig, want de baby kost veel energie en groeit hard.  Ga dus tijdens je zwangerschap niet op dieet! Voldoende afwisseling in je eten is ook relevant.

Geen rauw voedsel eten

In rauw vlees kan toxoplasmose zitten. De toxoplasmoseparasiet is voor een volwassene niet gevaarlijk en mocht je toch besmet raken dan kun je je erg grieperig voelen. Voor een ongeboren kind kan een besmetting echter afwijkingen of een miskraam tot gevolg hebben. Eet daarom geen rauw vlees als je zwanger bent. Was groenten goed en schil fruit.

Bewegen en sporten tijdens de zwangerschap

Bewegen en sporten is heel goed voor een zwangere. Het kan zijn dat je het als zwangere vrouw moeilijk vindt om in beweging te blijven. Probeer zo lang mogelijk in beweging te blijven als je zwanger bent. Ook als het sporten wat moeilijker gaat, kun je toch in beweging blijven. In plaats van met de auto te gaan, kun je gaan wandelen of fietsen. Fietsen en wandelen zijn goede manieren van bewegen als je zwanger bent en dat kun je ook heel lang blijven doen. Verder zijn zwemmen en yoga geschikte sporten om fit te blijven tijdens de zwangerschap.

Geschreven door mama Gea

Voelde jij je fit tijdens de zwangerschap? Reageer hier!

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je