{{ message.message }}
{{ button.text }}

De mama-sport-tag! Een Blogje waard!

Sporten is voor mij als fysiotherapeut een zeer interessant onderwerp! Dit vind ik een mooie Tag om een blog aan te wijden. Thanx Feline!

Afbeelding blog 'De mama-sport-tag! Een Blogje waard!' Achtergrond blur afbeelding

1. Welke sport deed je als kind?

Ik heb als kind niet veel gesport. Ik deed aan scouting. Wel was het zo dat de gymlessen op school altijd mijn favoriete lessen waren. Ik keek er naar uit. Terwijl ik vriendinnen allerlei smoezen zag verzinnen om niet mee te hoeven doen met de gymles (dan heb ik het over de middelbare school periode), begreep ik daar niks van. Ik vond de gymles altijd een heerlijk moment van even uit die schoolbanken zijn! 

Rond de tweede klas van de middelbare school, had ik eindelijk een sport gevonden die me zo leuk leek, dat ik 'er op' wilde: volleybal. Ik was natuurlijk best laat daarmee. En ben geen uitblinker. Het bleef altijd maar bij lager geplaatste teams, waar ik deel van uitmaakte. Ik heb heel wat wedstrijden verloren met mijn teams... Haha! Maar het spelletje bleef me boeien. 

2. Welke sport doe je nu en wat vind je hiervan?

Toen ik het zat was om telkens maar in een 'dumpteam' terecht te komen, omdat de vereniging gewoon écht mijn talent niet zag :-P, ben ik al op vrij jonge leeftijd bij een recreantengroepje gekomen. Een gemengd team dat éénmaal per week voor het plezier partijtje speelde anderhalf uur lang. Geen verplichtingen, gewoon lekker ballen. Daar zit ik tot op de dag van vandaag nog steeds bij. Ik heb het goed kunnen volhouden tot ver in de zwangerschappen (gewoon even niet naar een bal duiken, hihi!) en vrij snel na de bevallingen weer op kunnen pakken. 

Verder doe ik veel aan thuis sporten. Ik heb een mooi buikspierapparaat en ik heb als fysiotherapeut een heel arsenaal aan losse oefeningen in mijn hoofd zitten, waar je alleen maar een matje voor nodig hebt. Ik heb ook een aantal zumba-dvd's. Die doe ik trouw. Ik hoef er dus de deur niet voor uit, wat erg handig is met een jong gezin en moeite met oppas regelen. 

3. Is je sport gedrag veranderd sinds je moeder bent?

Ja, ik ben fanatieker geworden. Ik weet waarvoor ik het doe: in shape blijven. Dat gaat minder makkelijk dan voor dat mijn lijf zwanger was geweest. Daarom moet ik er harder aan trekken. 

4. Wat is de reden waarvoor je sport?

Compensatie voor mijn snaaigedrag *bloos bloos*. Ik houd van eten. En van snoepen. En ik wil me toch ook lekker in mijn lijf blijven voelen. Daarom beweeg ik veel. Tevens moet ik toch ook het goede voorbeeld geven in mijn beroep. 

5. Sla je sporten stiekem wel eens over?

Ja, soms heb ik echt even geen zin en dan vind ik ook dat ik dat mag. Je lijf heeft soms ook even rust nodig. Maar liever niet langer dan twee dagen achter elkaar verzuimen! Dat gaat ook tussen de oren zitten en dan voel ik me niet happy.

6. Hoort gezond eten ook bij sporten voor jou, en wat doe je dan aan gezond eten?

Vanuit mijn fysiotherapeutische achtergrond weet ik dat voor een gezond lijf de perfecte combinatie is: 80% op je voeding letten en 20% bewegen. Dus het eten is vier keer belangrijker dan sporten!!! 

Ik ben geen goede dieeter. Mijn lijf gedijt niet goed op minder eten. Ik heb sowieso het gevoel dat ik al super gezond eet en veel beweeg en toch zat mijn lijf vlak voor dat ik zwanger werd van mijn eerste in een dip. Ik voelde mezelf niet fijn in mijn vel, ondanks dat ik gezond at, veel bewoog en niet snoepte. Ik viel geen gram af. Ik was niet dik, maar ik had toch een kilo of 3-4 te veel en die kreeg ik er niet af, wat ik ook deed. Tot dat ik op internet een testje tegen kwam waarin je stellingen moest beantwoorden met ja of nee en dan kon je zien of je verslaafd was aan koolhydraten. Hoe vaker je 'ja' antwoordde, hoe verslaafder je was. En ik kon bijna op alles 'ja' zeggen. Er stonden vragen bij als: 'Brood is de lekkerste maaltijd van mijn dag', 'ik leef van eetmoment naar eetmoment, denk de hele dag aan eten', 'ik word duizelig en licht in mijn hoofd als ik een paar uur niet heb gegeten', 'ik heb binnen een half uur na mijn laatste maaltijd al weer zin in eten'. Het heeft me een flinke eye-opener gegeven en ik ben koolhydraat-arm gaan eten. En mijn lijf reageerde er op! En goed! Opeens had het wel weer door hoe het die paar kilootjes kwijt moest. En het is nog goed vol te houden ook, tot op de dag van vandaag. Daarom is het zo'n goede eetstijl (dieet wil ik het namelijk niet noemen, het is een manier van eten). 

In die eetstijl mag je dus 1x per dag zondigen: wél koolhydraten eten. Het is dan natuurlijk de bedoeling dat je góede koolhydraten eet (fruit enzo), maar ik grijp dan naar chocolade enzo. Maarja, mijn lijf doet het daar toch goed op. Dus ik mag dat van mezelf.... 0:-)

7. Doen je kinderen aan sport, zo ja welke?

Mijn oudste is na haar zwemdiploma's op dansen gegaan. 1x per week een uurtje. Ze danst sindsdien ook meer thuis. Zet spontaan muziek op en gaat uit haar dak. De jongste doet lekker met haar mee! We kregen laatst een sportgidsje met alle open dagen en data voor probeerlessen van àlle sportclubs van onze regio. Daar hebben we samen een aantal sporten uitgekozen waar ze dus een proeflesje van mag gaan doen. Ze mag straks van mij naast dansen nog op 1 sport, als ze wil. Volleybal is momenteel het meest interessant voor haar, want dat doet mama ook <3.

Met de jongste doe ik vanaf haar anderhalf jaar aan knuffelzwemmen. Een soort van voorbereiding op het diplomazwemmen. Fijne qualitytime voor ons samen. En ze danst dus vaak met haar zus mee, als die oefent voor haar lessen.

En sinds kort staat hier thuis de Nintendo Wii, die bij mijn ouders thuis stond te verstoffen. Ook een leuke vorm van bewegen voor de kinderen!

8. Heb je gesport tijdens de zwangerschap, deed je dit zelf of met een speciale zwangerschapssport, en wat deed je dan?

Ja, ik heb dus tot ver in de zwangerschap gevolleybald. En bij de oudste ging ik ook nog eens per week zwemmen tot aan de bevalling. Niet gewoon zwemmen, maar echt trimzwemmen. Honderd baantjes in een uur (25 meter bad). Ik had graag een actieve zwangerschapscursus gedaan, maar dat was niet te combineren met mijn werktijden.... 

Tussen de zwangerschappen door heb ik een opleiding gedaan tot zwangerfit-docente. Ik geef daar tot op de dag van vandaag wekelijks les in. Ik vind het heerlijk om met deze doelgroep bezig te zijn. Het heeft mijzelf ook veel geleerd voor de laatste loodjes en de bevalling van mijn jongste kind. Dat geef ik ook graag door aan anderen!

9. Heb je aan een post partum sport programma mee gedaan?

Ik heb het volleyballen dus vrij snel weer opgepakt beide keren. En ook qua postpartum-tijd heb ik veel geleerd in de Zwangerfit-opleiding. Ik kon het dus allemaal zelf met mijn kennis die ik heb! 

10. Vind je sporten leuk?

Eerlijk? Nee, ik ben van nature best lui. Als het allemaal vanzelf zou gaan, zou ik niet aan sport doen.... Maar gelukkig wéét ik dondersgoed waar ik het allemaal voor doe. En ik kijk voor en tijdens een sportsessie uit naar het gevoel ná het sporten: dat heerlijke gevoel van: I did it! De energie die je er in het 1000-voud voor terug krijgt, als wat je erin hebt gestopt.

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je