{{ message.message }}
{{ button.text }}

Bekkenpijn tijdens of na de zwangerschap

Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn tijdens of na de zwangerschap. Maar wat is bekkenpijn? En wat kun je doen om de klachten te verminderen?

Afbeelding blog 'Bekkenpijn tijdens of na de zwangerschap'

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn, ook wel bekkeninstabiliteit genoemd, ontstaat doordat de gewrichtsbanden weker worden onder invloed van zwangerschapshormonen. Ook worden je spieren en bindweefsel hierdoor soepeler. Dit gebeurt allemaal, zodat tijdens een bevalling het geboortekanaal vergroot kan worden. Deze verweking gebeurt bij alle vrouwen, maar niet alle vrouwen hebben bekkenpijn. Wanneer je last hebt van bekkeninstabiliteit, betekent het dat de botten in het gebied van je bekken bij deze ontwikkeling van je lichaam wat verschoven zijn en in een verkeerde positie terecht zijn gekomen, wat deze pijn veroorzaakt. Bewegingen zoals gaan zitten, gaan staan, of draaien, kunnen dan opeens erg pijnlijk worden. Waarom de ene zwangere er wel last van heeft en de andere niet, is nog niet duidelijk. De groei van de baarmoeder, een andere lichaamshouding en de toenemende belasting spelen ook een rol. Wanneer je buik groeit, komt de buik meer naar voren, waardoor de stand van je bekken en rug verandert.

De verweking van de banden begint meestal rond de 20 weken zwangerschap, en ook pijnklachten kunnen dan beginnen. Maar het kan ook pas in een later stadium beginnen en zelfs nog dagen en zelfs weken na de bevalling. Ben je al eerder zwanger geweest, dan kunnen de klachten eerder dan de genoemde 20 weken beginnen. Heb je in een eerdere zwangerschap ook al last gehad van bekkeninstabiliteit, dan kun je erop rekenen dat je dit ook zult hebben in je volgende zwangerschap(pen).

Wat zijn de klachten bij bekkenpijn?

Wanneer je last van bekkenpijn hebt, kun je (scherpe, soms branderige of zeurende) pijn middenvoor in het bekken voelen, wat kan uitstralen naar de binnenkant van je bovenbeen. Je kunt ook pijn voelen onder in de rug, ter hoogte van de twee puntjes, wat kan uitstralen naar de lies, de billen en de achterkant van je benen. Het kan ook zijn dat je pijn hebt rond je stuitje. De pijn neemt toe bij vermoeidheid of bij het maken van bepaalde bewegingen. Denk hierbij aan draaien in de rug, in bed omdraaien, bukken of hardlopen. Door de bekkenpijn raak je sneller vermoeid, vaak wanneer je te lang op dezelfde plek staat, te lang in dezelfde houding ligt of zit of door te slenteren. Goed doorlopen kan in dit geval minder pijnlijk zijn.

Wat kun je eraan doen?

Je verloskundige, fysiotherapeut of arts kan je inlichten over de oorzaken van bekkenpijn, en maatregelen aanreiken waardoor de klachten kunnen verminderen. Je moet voornamelijk balans vinden in rust en beweging. Beweging is goed voor de soepelheid van je spieren, maar je lichaam heeft ook rust nodig om de klachten niet te verergeren.

Een aantal tips om je houding aan te passen om meer balans te krijgen:

  • Je bekken in balans brengen, door de bewegelijkheid weer terug te krijgen
  • Wanneer je staat, verdeel dan je gewicht over beide benen. Buig je knieën lichtjes en draai ze (voor je gevoel) iets naar buiten
  • Houd je knieën, wanneer je zit, nooit tegen elkaar aan
  • Luister naar je lichaam en stop wanner het teveel wordt. Wanneer je na een uur fietsen, 5 dagen pijn hebt, fiets dat uur dan niet meer, maar vind iets anders om je bewegelijkheid te houden

Ook kun je fysiotherapie, bekkenfysiotherapie of oefentherapie volgen, om klachtenvrij te raken.

Heb jij bekkenpijn ervaren tijdens of na je zwangerschap? En heb je nog andere tips om klachten te verminderen?

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je