{{ message.message }}
{{ button.text }}

Bekkeninstabiliteit

Door overbelasting en het forceren van je bekken tijdens de zwangerschap kunnen onderstaande klachten wellicht wijzen op bekkeninstabiliteit.

Afbeelding blog 'Bekkeninstabiliteit' Achtergrond blur afbeelding

Als je zwanger bent worden al vroeg in de zwangerschap bepaalde hormonen aangemaakt waardoor je bekken soepeler worden om het lichaam op deze manier voor te bereiden op de bevalling. Daarbij verslappen ook je banden en wordt het kraakbeen wat zachter zodat er wat meer ruimte ontstaat om de baby gemakkelijker naar buiten te laten komen. Door overbelasting en het forceren van je bekken tijdens de zwangerschap kunnen onderstaande klachten wellicht wijzen op bekkeninstabiliteit. Je huisarts of verloskundige kan je hier uitsluitsel over geven en je eventueel doorverwijzen naar een specialist of fysiotherapeut.

Klachten bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit is een zwangerschapssymptoom dat regelmatig voorkomt. Deze klachten horen er bijvoorbeeld bij:

  • Pijn bij het beginnen van een beweging zoals bijvoorbeeld het opstaan uit een stoel
  • Het duurt veel langer voor je hersteld bent van vermoeidheid en pijn
  • Je bent vaak veel sneller moe
  • Pijn op en rond je schaambeen dit kan ook uitstralen naar je bovenbeen ,vagina en lies
  • Pijn links en/of rechts onder in je rug ongeveer ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen naar je bil, bovenbeen, lies en soms zelfs je onderbeen.
  • Pijn rond je stuitje
  • Bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg of hardlopen zijn wel mogelijk, maar houd je in verband met bekkeninstabiliteit waarschijnlijk niet heel lang vol.

Wat kun je aan bekkeninstabiliteit doen?

Heb je het vermoeden dat je bekkeninstabiliteit hebt? Wacht niet te lang om je problemen met je huisarts of verloskundige te bespreken, want zij hebben de expertise, tips en mogelijkheden om je zo goed mogelijk je zwangerschap te laten doorlopen. Je kunt ondertussen de volgende tips alvast in gedachte houden.

Probeer een goed balans te vinden tussen inspanning en rust. Complete bedrust is ook weer niet goed, omdat daardoor je spieren verslappen en je klachten zelfs nog kunnen verergeren. Als je naar zwangerschapsgym gaat kun je daar ook oefeningen vragen die geschikt zijn als je last hebt van je bekken / bekkeninstabiliteit. Wat ook kan helpen is het dragen van een bekkenband die je bij inspanning dat extra beetje steun kan geven waardoor je toch wat makkelijker  inspanning kan leveren. Je hoeft deze dan (behalve als je dat wenst) niet de hele dag te dragen.

Wacht niet te lang met het vragen om hulp! Wanneer je maar door blijft lopen omdat het er nu eenmaal bij hoort, zit je daardoor wellicht de laatste weken alleen nog maar in een rolstoel. De meeste vrouwen voelen gelijk na de bevalling al een verlichting. Wanneer dit niet het geval is, geef het dan aan bij de huisarts of je kraamverzorgende. Zij kunnen eventueel een fysiotherapeut raadplegen over wat ze het beste kunnen doen.

Heb jij ook last gehad van bekkeninstabiliteit tijdens je zwangerschap? Reageer hier!

Geschreven door mama Judy

Tags:

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.