Snap
  • Baby
  • Gezond

Waarom is een doktersafspraak maken zo moeilijk?

Als je kind ziek is, neem ik aan dat je zelf beslist om langs de dokter te gaan. Vooral voor het weekend. Ik wist niet dat het zo lastig was

Nadat ze dinsdag de 14 maanden prikjes kreeg, kreeg ze flinke koorts op donderdag. Nadat ze om 1 uur 's nachts wakker werd en daarna ook amper sliep, zou de oudste gewoon naar de opvang gaan en de jongste zou naar oma gaan. Zij is altijd thuis en als er 1 ziek is, past ze op.

Nog best wel moe van de nacht, ging ik vol goede moed aan het werk. Maar mijn mama belde om half 10 dat het echt niet lekker ging en ik beter maar een afspraak moest gaan maken bij de dokter. Mijn neefje heeft op dit moment krentenbaard en ze zag bij Nele ook al blaasjes. Het kon eigenlijk niet missen.. Daarnaast wilde ze niet meer eten, dronk amper wat en wilde helemaal niet meer slapen.

Ik bel de huisarts, maar mijn eigen huisarts is met vakantie. Ik bel de ander praktijk en die geeft aan dat ze een zalfje weg legt bij de apotheek. Ik geef aan dat ze ook niet eet, niet slaapt en amper drinkt, maar een afspraak maken komt er niet van.
Ik bel mijn mama terug en die geeft aan dat het echt niet goed gaat en ze voor het weekend beter even nagekeken kan worden. Ik besluit een andere praktijk te bellen, en ook hier is het vrij lastig om een afspraak te maken. Ik krijg er een om half 4, ik vraag of het niet eerder kan, ze geeft aan dat het dan nog om 10 over 1 kan, maar ze niet begrijpt waarom het dan zo dringend is in mijn ogen. En dat het eigenlijk allemaal niet de bedoeling is, zoals ik het nu doe (eerst de ene praktijk bellen, en daarna hun). Ik geef aan dat ik alleen maar wil dat mijn kindje geholpen wordt, en dat het mij dan verder niet boeit op welke manier, maar dat mijn kind geholpen moet worden. En daarmee is het gesprek afgelopen.

Ik ga naar de dokter en krijg daar nogmaals een preek dat het op deze manier niet moet. Dat de assistent van de 1e praktijk niet begreep dat ze niet at en amper dronk. Dat had ik even moeten melden, want als ze dat hoorde, was het meteen geregeld geweest. Ik geef aan dat die dingen me juist zorgen maakte, dus dat het zeker wel vermeld is. Ik word behoorlijk moe van deze discussie, want naast het feit dat ik zoveel zorgverzekering betaal, is het gewoon zoveel gedoe om even een afspraak te maken. Met een slecht gevoel ga ik naar huis, het lijkt de laatste jaren bij mijn praktijk en de vervangende praktijken tijdens vakantie (zit in 1 gebouw), dat ze totaal niet op je zitten te wachten. Ik vind dit zo jammer, want als mijn kindje ziek is en ik wil een afspraak, waarom al dit gedoe dan?

Gelukkig wonen wij dicht op de grens van België en doordat mijn vriend er vandaan komt, horen we van vrienden altijd goede verhalen. Mijn vriend en ik besluiten te bellen (ooit was de oudste zo ziek, de Nederlandse dokter zag niks en toen deden we dit ook, omdat we op vakantie zouden vertrekken met het vliegtuig. Daar zagen ze een zware oorontsteking, niet te missen, vandaar mijn wantrouwen). Het was al na 17uur en we konden om half 8 langskomen. Ontzettend fijn, en uiteindelijk gaf hij weer een andere diagnose. De uitslag blijft echter een raadsel, ze denken geen krentenbaard, maar het is nog onzeker. Maar deze dokter gaf ons totaal niet het idee dat we zijn tijd verdeden, was erg vriendelijk en gaf ons advies mee voor het weekend.

Ze is nu nog steeds erg huilerig, maar ze is daarnaast ook ontzettend moe. Slapen doet ze ook weer heel goed, dus ergens denk ik dat we de goede kant op gaan. Het is alleen zo lastig om een kleintje zo te zien vechten tegen iets. De oudste kan het al uitleggen, de jongste niet.

Hoe is jullie ervaring met jullie dokter/huisartsenpraktijk?

8 jaar geleden

Moet eerlijk zeggen dat het hier ook niet altijd zo is geweest, het is iets van de laatste paar jaren. Ik vind zelf dat de assistentes ook onvriendelijker zijn, kreeg pas de mogelijkheid om een enquete hierover in te vullen van mijn dokterspraktijk en heb daar alles even duidelijk in gezet. Als je bij de assistentes niets ernstigs te vertellen hebt, dan mag je gewoon niet komen. Vind dat zo erg, omdat je als mama heel goed weet wanneer je kind niet lekker is en daar een dokter naar moet kijken. Ik vrees er inderdaad ook voor dat het alsmaar erger zal gaan worden, ik vind ook dat als je wel binnen komt, ze je zo snel mogelijk weer buiten willen werken. En als ik dan een algemene vraag stel over mijn andere dochtertje, moet ik daar maar een extra afspraak voor maken (al is het bij wijze van; mijn andere dochtertje heeft hier een bultje, kan dat iets zijn?) Jammer dat het op deze manier gaat.

8 jaar geleden

Vervelend hé, dat er niet naar je geluisterd wordt! Begrijpelijk dat je overgestapt bent, helemaal als er uiteindelijk een ziekenhuisopname aan te pas moet komen. Ik ken het inderdaad, hier ook zelf astma verleden en kindjes die het de eerste jaren ook hebben. Dan is een goede dokter wel van belang! Hopelijk gaat het nu beter met je kindjes.

8 jaar geleden

Dat is het hé, je denkt elke keer dat je een overbezorgde moeder bent. Hier geeft de assistente ook advies of geeft aan dat je niet hoeft te komen. Vind dat persoonlijk ook niet hun taak, neem aan dat ze daar niet voor opgeleid zijn. En dat een moeder heel goed zelf weet wanneer ze naar een dokter moet. Ik snap je gevoel inderdaad!

8 jaar geleden

Bij de 1e belde ik wat sneller heb ik het idee, meer omdat ik het nog wat eng vond, en ook omdat zij enorm vaak een flinke oorontsteking had. Bij de jongste denk ik tegenwoordig al; ik kan wel bellen, maar ja.. Wat gaan ze er hier aan doen? Helemaal niks waarschijnlijk. Dus tegenwoordig bel ik ook alleen als het echt nodig is, maar ze doen net of ik dagelijks aan de telefoon hang. Erg jammer dat het zo gaat, want de zorgverzekering gaat niet echt naar beneden ;) Hopelijk blijft het bij die ene slechte ervaring!