Snap
  • Baby
  • Gezond
  • post

Achterwaarts gerichte autostoeltjes

Ik merk in mijn omgeving dat er veel vragen zijn over wat nu wel en niet veilig is met betrekking tot achterwaarts vervoer in de autostoel. Er is de laatste jaren dan ook veel gaande op dit gebied. De stoeltjes voor achterwaarts vervoer zijn prijzig, maar is het dat ook waard? In dit artikel zal ik beschrijven wat er allemaal bekend is over achterwaarts vervoer en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.

Waarom achterwaarts gerichte autostoeltjes?
De kwestie van achterwaarts vervoer begon aan het begin van de jaren '60 al. Het werd aangewakkerd doordat Amerikaanse astronauten tegen de richting van de versnelling in zaten. Op deze manier hadden ze minder last van de acceleratie kracht. Omdat men bang was dat kinderen die achterwaarts vervoerd worden wagenziek zouden worden, heeft het lang geduurd tot er met dit idee wat gedaan werd. Toch is er een aantal jaren geleden onderzoek gedaan naar de gevolgen van voorwaarts en achterwaarts vervoer bij een botsing. Uit dit onderzoek bleek dat het risico dat kinderen tussen 0 en 4 jaar gewond raken of omkomen bij voorwaarts vervoer vijf keer zo groot is dan bij achterwaarts vervoer. Dit was reden genoeg voor de invoering van achterwaarts gerichte autostoelen.

Wanneer achterwaarts vervoer?
Het is verstandig om je kindje zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren in een autostoeltje. De kleinste kinderzitjes (groep 0) zijn geschikt voor baby’s van 0-13 kg. Dit is een leeftijd van 0 maanden tot ongeveer één jaar. Deze autostoeltjes zijn standaard geschikt voor achterwaarts vervoer. Er zijn echter ook grotere autostoeltjes die achterwaarts vervoer ondersteunen, zoals de Maxi Cosi Milofix, BeSafe Izi Plus/Combi en de Cybex Sirona. In deze autostoeltjes laat je je kindje zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren. Dat wil zeggen totdat je kind te zwaar is of het hoofd van je kind boven het stoeltje uitkomt. Let er bij de plaatsing op de bijrijdersstoel wel op dat de airbag uitgeschakeld is!

I-Size en achterwaarts vervoer
Vanaf juli 2013 is er naast de bestaande R44/04 standaard voor autostoeltjes de i-Size standaard bijgekomen. Deze i-Size standaard is strenger dan de R44/04 norm, waardoor je bij autostoeltjes met het i-Size label gegarandeerd bent van maximale bescherming. Eén van de grote voordelen van i-Size autostoelen is dat ze verplicht tot 15 maanden achterwaarts vervoer moeten ondersteunen. Bij de R44/04 norm ligt deze grens op 9 kg, wat een leeftijd van ongeveer 9 maanden is. Met een i-Size autostoel is langdurig achterwaarts vervoer dus gegarandeerd.

Nadelen achterwaarts vervoer
Hoewel de voordelen (lees: veiligheid) van achterwaarts gerichte autostoelen de nadelen makkelijk overtreffen, zijn deze laatste toch het vermelden waard. Zo is voor kinderen die bijna aan groep 2 autostoelen toe zijn (vanaf 15 kg) de beenruimte bij achterwaarts vervoer beperkt. Gelukkig bestaan er ook autostoeltjes die zowel achterwaarts als voorwaarts gemonteerd kunnen worden. Een ander nadeel betreft het installeren van achterwaarts gerichte autostoeltjes. Omdat deze stoeltjes meer ruimte innemen is het aan te raden om voor aanschaf te testen of het stoeltje wel in de auto past. Omdat beide bovengenoemde nadelen te voorkomen zijn, is het altijd aan te raden om je kind, indien mogelijk, tot minimaal 2 jaar achterwaarts te vervoeren.

9 jaar geleden

<a alt="autostoeltjes" href="https://www.onlinepakhuis.nl/producten/baby%27s-en-kinderen/autostoeltjes/" target="_blank">autostoeltjes</a>

9 jaar geleden

Erg informatief blog! Ik heb zelf ook een zeer veilig autostoeltje van BeSafe: <a alt="autostoeltjes" href="https://www.onlinepakhuis.nl/producten/baby%27s-en-kinderen/autostoeltjes/" target="_blank"autostoeltjes</a>

10 jaar geleden

Wij waren voornemens om een achterwaarts gerichte autostoel te kopen, omdat deze in Duitsland voordeliger zijn als hier in Nederland zijn wij er toen voor naar een Duitse winkel gegaan. Daar hebben we uiteindelijk een voorwaarts gerichte autostoel gekocht. Dit omdat de verkoopster ons aangaf dat het aantal punten die de ADAC er wat veiligheid betreft extra aan toekende zo minimaal was dat zij ons aangaf dat het ons marginaal aan veiligheid zou opleveren. Daarbij meegegeven dat bij achterwaarts gerichte stoeltjes de beenruimte voor het kindje een nadeel heeft en dat de stoelen erg veel ruimte innemen. Daarnaast is het financieel zinvol als je meteen voor een achterwaarts gerichte stoel kiest ipv de draagbare. En alleen zo eentje heeft Cybex, die kan je zodra het kindje groter wordt omkeren.

10 jaar geleden

geloof niet dat het voor ons kind werkt, ze kan dan dingen toch minder goed zien en een boekje/bezigheidje zoals het kindje op de foto werkt bij haar in de auto niet, zolang ze kan rondkijken is het prima. Vooral beenruimte is beperking aangezien we dat op het eerste opvolgstoeltje al ondervonden hebben. als het allemaal plussen waren geweest dan maakt het lastiger installeren niets uit, aangezien je dat ding er vaak toch in laat zitten. in je blog geef je aan dat er stoelen zijn die makkelijk beide kanten opkunnen maar dan is het idee van achteruitstoel wel weg :) wat mij opvalt op de doorgelinkte site is dat de stoelen erg prijzig zijn en vaak "bel voor prijs" (dat motiveert mij niet om te kopen als ik interesse had gehad). opbouwende kritiek hier, niet om je de grond in te praten