{{ message.message }}
{{ button.text }}

Baby blues... Hoe kom je er vanaf?

Is het wel normaal?

Afbeelding blog 'Baby blues... Hoe kom je er vanaf?'

85 procent van de vrouwen ervaart twee tot drie weken na de bevalling de "baby blues". Deze kunnen voor iedereen anders zijn, maar vaak gaat het om enorme ups en downs in je emoties. 

Oorzaken

In de meeste gevallen zijn slaapgebrek, fysiek herstel van de bevalling en de verantwoordelijkheid voor een baby de oorzaken. Dit komt door de hormonen in je lichaam die totaal in de war zijn door alle veranderingen. Je kan hierdoor In de meeste gevallen zijn gebrek, fysiek herstel van de bevalling en de verantwoordelijkheid voor een baby de oorzaken. Je kan symptomen hebben zoals verdriet, wisselend humeur, overgevoeligheid, slapeloosheid en het is ook niet gek als je denkt de verantwoordelijkheid voor je kindje niet aan te kunnen. 

Hoe kan je ermee omgaan? 

Meestal gaan de ''baby blues'' vanzelf over en duurt het twee tot drie dagen. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan? Dat zetten wij op een rijtje hieronder!

Accepteren 

Accepteer dat je je anders voelt dan normaal gesproken en zie het als iets waar je door heen moet. De baby blues worden als minder eng ervaren wanneer je weet dat het je zal overkomen, dit maakt het een stuk draaglijker. 

Vraag om hulp en accepteer dit

Dit is een van de vele momenten tijdens je moederschap wanneer je alle steun verdient die je maar kunt krijgen. Je herstelt van negen maanden zwangerschap gevolgd door een (zware) bevalling. Dat is niet niks! Je hebt tijd nodig om te genezen en te rusten. Het is voor niemand fijn als je weer te snel aan de slag gaat. 

Vraag familie en vrienden om te helpen en doe zelf eventjes lekker niks!

Sarah Best is psychotherapeut in Manhattan en gespecialiseerd in reproductieve geestelijke gezondheid. Zij zegt het volgende: 

Iedereen concentreert zich op een nieuwe baby, maar de waarheid is dat de ervaring van de moeder in die eerste paar weken de belangrijkste is. Uw welzijn is van groot belang. De schoonfamilie plezieren, de buren vermaken of de afwas doen, moet degelijk worden verbannen.

Sarah Best

Neem pijn serieus

Sarah Best zegt dat fysieke pijn alles moeilijk maakt, of het nu gaat om pijnlijke tepels of dat je bent uitgescheurd. Neem het serieus en houd dus ook hierom rust! 

Hydrateren en eten

Uitdroging kan fysieke symptomen veroorzaken die vergelijkbaar zijn met angst, zegt Best. Zowel de geboorte als borstvoeding kunnen uitdroging veroorzaken. Dus, zorg dat je water blijft drinken gedurende de dag. 

Als er vrienden of familie op babybezoek komen, vraag hen dat om gezonde en voedzame maaltijden/ snacks (noten of gedroogd fruit) mee te nemen. Het is namelijk goed om gezond en voedzaam te eten. En daarnaast heb je zelf echt geen puf om naar de supermarkt te gaan. 

Neem pauzes

Een baby vraagt ​​altijd veel aandacht van je. Dat is niet alleen fysiek uitputtend, maar ook emotioneel uitputtend. Vraag een vertrouwd familielid of een vriend om op je baby te passen, dan kan jij even genieten van een momentje voor jezelf. Ga naar buiten en ga lekker wandelen. Als je herstel je toch binnen houdt, ga dan uitgebreid in bad of heerlijk lang onder de douche! 

Focus op slaap

Jouw newborn en genoeg slaap... Tja, dat is geen gouden combinatie. Maar slaap is onwijs belangrijk voor je emotionele welzijn. 

Janet Krone Kennedy, auteur van The Good Sleeper: The Essentiële gids voor slaap voor uw baby (en u). zegt hierover het volgende: 

Ouders besteden zoveel tijd om zichzelf te informeren over alles wat ze kunnen doen, zodat hun kinderen de best mogelijke ervaring hebben, maar je kunt niet zo'n geweldige ouder zijn als je uitgeput bent. Je hebt niet het geduld of de stemmingsstabiliteit. Je bent prikkelbaar, waardoor alles als een uitdaging voelt.

Janet Krone Kennedy

Weet wanneer er professionele hulp nodig is

De baby blues komen dus bij veel mommy's voor, maar het is ook belangrijk om te weten welke tekenen wijzen op de mogelijkheid dat er professionele hulp nodig is om jezelf beter te voelen. 

Het grootste verschil tussen de baby blues en angststoornissen is de timing. Baby blues starten en stoppen ergens in de eerste twee tot drie weken na de bevalling. Als de symptomen langer duren dan dat, of later beginnen, is dat uw eerste aanwijzing. 

''Sommige emoties van babyblues kunnen overlappen met een depressie", legt Kleiman uit, die ook de auteur is van This Isn’t What I Expected: Overcoming Postpartum Depression.

"Alle nieuwe moeders huilen bijvoorbeeld, maar als je de hele dag huilt, gedurende vele dagen, en niet kunt functioneren omdat je te veel huilt, is dat anders."

Kortom

Het komt er op neer dat de fase na de bevallig een nieuwe fase voor je geestelijke en fysieke gezondheid is. "Elke keer als je je zorgen maakt over de manier waarop je je voelt of denkt," zegt Kleiman, "is het tijd om iemand die je vertrouwt, te laten weten hoe jij je voelt."

Heb jij ook last (gehad) van baby blues? 

Bron: Offspring

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je