{{ message.message }}
{{ button.text }}

Rekenen groep 3

Overal om hen heen kunnen ze dingen tellen. Hoeveel treden heeft de trap, hoeveel lantarenpalen staan er in hun straat, hoeveel rode auto’s zien ze onderweg, hoeveel mensen zitten er aan tafel. Zo zijn ze vaak onbewust met rekenen bezig en leren zo veel over getallen. Hoe de getallen er uit zien hebben ze al geleerd bij de kleuters en ook hebben ze daar al spelletjes met tellen gedaan. Dat wordt allemaal spelenderwijs gedaan en vaak vinden kinderen het erg leuk. Hiermee gaan ze verder in groep 3. In de klas hangt vaak een getallenlijn om de kinderen de volgorde van getallen te laten zien en gaan ze verschillende rekenspelletjes doen.

Rekenen in groep 3

Kinderen leren eerst rekenen door zelf te tellen met materialen, dat kunnen blokjes zijn, maar ook kastanjes die ze zelf hebben meegenomen. Hiermee maken ze de eerste sommetjes. Elk kind krijgt 3 kastanjes en moet er 1 weghalen, hoeveel blijven er over? Kinderen leren de rekensymbolen zoals +, - en =. De plus wordt vaak als erbij benoemd, net als de min eraf is. Dit wordt gedaan om met het symbool plus meteen de betekenis te benoemen. Voor kinderen is dit gemakkelijker om mee te rekenen.

De plus- en minsommen (erbijsommen en erafsommen) leren ze door verschillen strategieën te hanteren. Ze kunnen hun vingers gebruiken om sommetjes te maken. Ze leren welk getal het buurgetal is, dit is belangrijk voor het leren rekenen. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker optellen en aftrekken. De getallen staan naast elkaar op de getallenlijn en zijn daardoor buren. Van 3 is het getal 2 en 4 de buurman. Ook maken ze veel bussommen. De bus vertrekt met 3 mensen er in, bij de volgende halte stapt er 1 persoon bij in. Hoeveel mensen zitten er nu in de bus? Dit kunnen ze vaak door het voorbeeld met de bus zo uitrekenen. Zo kunnen er ook mensen uitstappen en aan het eind van groep 3 kunnen er zelfs mensen in- en uitstappen en kunnen de kinderen zeggen hoeveel er nu nog in de bus zitten.

Bij het leren rekenen hoort dat ze een getal kunt splitsen in andere getallen. De 5 is een 3 en een 2. Het is belangrijk om van elk getal onder de tien de splitsgetallen goed te weten en te oefenen, want op die manier is het voor kinderen makkelijker om er sommetjes mee te maken. Het splitsen van getallen kun je op verschillende manieren oefenen. Je kunt een kind een paar potloden geven en zeggen dat je er 2 wegpakt. Vraag het kind hoeveel er over blijven. Ook kun je een klein papiertje dubbel vouwen. Op de ene kant zet je het hele getal en aan de andere kant de splitsgetallen. Een kind leert zo dat er per getal meerdere mogelijkheden zijn om te splitsen. De 8 kan gesplitst worden in 1/7, 2/6, 3/5 en 4/4. Voor de dubbele getallen noemen ze vaak verliefde getallen. Dat kan dus bij de 8, 6, enz. Doormiddel van het splitsen kan een kind sommen maken door sprongetjes te gebruiken. Deze strategie wordt ook vaak gebruikt wanneer ze over het tiental moeten rekenen. 5+6=… De sprongetjes die ze maken worden ook echt als sprong opgeschreven op de getallenlijn.

Rekenen groep 4

In groep 4 leren ze pas rekenen met keersommen komen, maar daarvoor is het van belang dat ze in groep 3 goed hebben geleerd hoe ze herhaald moeten optellen (voorbeeld: 3+3+3=9). Dit leren ze door bijvoorbeeld 20 knikkers in groepjes van 2 te verdelen door er een rondje omheen te zetten. Vervolgens maken ze het sommetje 2+2+2..enz.

Klokkijken

Ook aan het klokkijken wordt aandacht besteed. Hierbij beginnen ze met het lezen van de hele uren. Eerst schrijven ze bij een klok hoe laat het is en pas later tekenen ze zelf de wijzers. Ze leren wat de waarde van munten is en leren zo hoe ze iets gepast kunnen betalen. Dit begint gemakkelijk en wordt steeds iets moeilijker. Ze leren bijvoorbeeld de munten van laag naar hoog te leggen. Deze dingen horen ook bij het leren rekenen.

Kortom ook voor het leren rekenen is groep 3 een belangrijk jaar. Kinderen leren heel veel en je zult er misschien versteld van staan hoe gauw dat gaat. Probeer je kind te stimuleren en allerlei leuke rekenspelletjes te doen. Als het voor jouw kind lastig is moet je vooral heel veel geduld hebben en laten zien dat hij het wel lukt. Het is belangrijk dat een kind ervaart dat hij/zij het kan, hierdoor krijgt het meer vertrouwen en zal het een lastige som met minder problemen proberen op te lossen. Het is ook leuk om met een kind door de supermarkt te lopen en te kijken wat je bijvoorbeeld voor 5 euro allemaal kunt kopen. Hierdoor leren ze ook de waarde van geld kennen.Dus vooral het rekenen oefenen en waardoor het kind beter leert rekenen.

Heb jij nog tips voor leuke rekenspelletjes? Laat het ons weten in een reactie hieronder.

Geschreven door Shirley Sibma
Tags

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
Login

Account aanmaken