{{ message.message }}
{{ button.text }}

Advies > Baby > Voeding > Welke vaste voeding is onveilig in het begin?

Advies > Baby > Voeding > Welke vaste voeding is onveilig in het begin?

Welke vaste voeding is onveilig in het begin?

De eerste vaste voeding: een gelegenheid voor mooie fotomomenten. Het ene kindje geniet direct en pakt gretig het lepeltje vast. Maar welke vaste voeding is onveilig in het begin en kan je beter vermijden?

Afbeelding blog 'Welke vaste voeding is onveilig in het begin?'

De eerste vaste voeding: een gelegenheid voor mooie fotomomenten. Het ene kindje geniet direct en pakt gretig het lepeltje vast, het andere kindje trekt een vies gezicht en spuugt de eerste hapjes uit. Tussen de 4e en 6e maand beginnen de meeste ouders hun kindje hapjes vaste voeding te geven. Het is verstandig om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen als je kind een verhoogde kans heeft op allergieën, bijvoorbeeld als je zelf of je partner een allergie heeft. Borstvoeding is voor deze kinderen het allerbeste, vanwege de antistoffen die een beschermende werking hebben.

Allergie

Bepaalde voeding staat erom bekend dat het allergische reacties kan veroorzaken. Daarbij moet je denken aan producten als eieren, producten waarin koemelk of gluten zijn verwerkt, citrusvruchten, schaal- en schelpdieren en honing. Honing kan besmet zijn met een bacterie die botulisme (soort vergiftiging) veroorzaakt. Ook is het, net als suiker, slecht voor de tandjes. Verder moet je oppassen met kruiden en producten met suiker en zout.

Omdat je kindje nog moet wennen aan nieuwe smaakjes, kun je beter geen producten door elkaar mixen. Anders kom je er ook niet zo makkelijk achter wat hij lekker vindt of waar hij eventueel allergisch voor is. Laat hem maar met kleine beetjes tegelijk wennen, eventueel een paar keer achter elkaar hetzelfde.

Welke vaste voeding is onveilig in het begin?

Omdat de darmen van een kindje tot zijn eerste verjaardag nog niet ‘klaar’ zijn, mag hij nog niet alles eten. Maar je kunt verschil maken voor een kindje van zes maanden en een kindje van bijvoorbeeld tien maanden. Wij vertellen je graag welke vaste voeding onveilig is in het begin om aan je kindje te geven.

Gluten en granen

Tot een maand of zes zijn vooral de producten met gluten niet geschikt, dus koekjes, brood en pasta. Totdat je kindje zijn (of haar) eerste verjaardag viert, kun je beter wachten met grove graanproducten zoals volkorenbrood, brinta, muesli, havermout, zilvervliesrijst en volkoren macaroni of spaghetti.

Nitraatrijke groenten

Nitraatrijke groenten moet je nog laten staan. Daarbij moet je denken aan: sla, bleekselderij, rode bietjes, spinazie, andijvie, paksoi. Als je kindje een paar maanden ouder is, mag het deze groenten op zich wel eten, zolang het maar niet meer dan twee keer per week is en je het niet later opwarmt.

Vitamine A

Teveel vitamine A kan schadelijk zijn. Omdat in smeerleverworst veel vitamine A zit, ook wel retinol genoemd, moet je je kind dat niet te vaak op de boterham geven.

Zout

De nieren hebben moeite met het verwerken van (teveel) zout. Kook dus zonder zout voor je kind, geef niet vaker dan twee keer per week smeerkaas op de boterham en laat sausjes en kruidenmixjes weg.

Suiker

Dat suiker slecht is voor de tandjes is algemeen bekend. Maar als je van jongs af aan je kind niet went aan suikerrijke producten, zal hij daar minder behoefte aan hebben als hij groter wordt. Vruchtensap kun je verdunnen met water (is trouwens meteen een bespaartip), laat je kindje yoghurt puur natuur eten en meng eventueel (karne)melk met drinkyoghurt.

Rauw vlees

En tot slot: een product dat we tijdens de zwangerschap ook allemaal hebben laten staan, rauw vlees. Ook dat geef je nog niet aan je jonge kindje. Dus geen filet americain, geen ossenworst, geen tartaar die niet goed doorbakken is en geen ossenworst. En als je geen rauw vlees geeft, geef je ook geen rauwe of voorverpakte vis. Daar kunnen ziekmakende bacteriën in zitten.

Eten na de 1e verjaardag van je baby

Wanneer je kindje een jaar wordt, mag hij echt met de pot mee gaan eten. Er blijven natuurlijk dingen om op te letten, wat mede te maken heeft met het verkrijgen van een gezond eetpatroon. Wees bijvoorbeeld matig met fruitsap en frisdrank, met broodbeleg als chocoladepasta, pindakaas en hagelslag vanwege de calorieën, geef geen nootjes en pinda’s, denk aan het geven van vitamine D, kies meer vezelrijke producten en varieer!

Geschreven door mama Lianne

Tags:

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je