{{ message.message }}
{{ button.text }}

Advies > Baby > Slapen > Slaapschema van je baby

Advies > Baby > Slapen > Slaapschema van je baby

Slaapschema van je baby

We weten allemaal dat baby’s en kinderen veel slaap nodig hebben en ook veel meer dan volwassenen, maar hoeveel uur is dit precies?

Afbeelding blog 'Slaapschema van je baby'

We weten allemaal dat baby’s en kinderen veel slaap nodig hebben en ook veel meer dan volwassenen, maar hoeveel uur is dit precies? Per kind verschilt dit natuurlijk en je kind kan, hoe klein dan ook, zelf heel goed aangeven hoeveel slaap hij of zij nodig heeft.

Als je praat over de slaapbehoefte is dit ook anders en zo heeft ieder kind zijn eigen slaapbehoefte. Het ene kind slaapt meer dan je verwacht terwijl het andere al heel snel de hele dag wakker kan zijn.

Slaapduur pasgeboren baby

Pasgeboren baby’s slapen gemiddeld 16 tot 18 uur per dag. Deze uren zijn verdeeld in korte slaapjes van ongeveer 3 uur per keer. Daarna willen ze gevoed worden. Na de voeding zijn ze vaak ongeveer een uurtje wakker om dan weer een korte periode te gaan slapen. Dit ritueel herhaalt zich ongeveer 6 keer per dag.

Slaapschema baby bij drie maanden

Het aantal slaap-uren van je baby neemt geleidelijk af. Ook gaat je kindje geleidelijk langer slapen 's nachts. Sommige kindjes doen dit al rond deze tijd en andere kindjes hebben langer nodig om het dag- / nachtritme goed te regelen. Je kindje zal nu gemiddeld 14 tot 15 uur per dag slaap nodig hebben. De meeste kindjes hebben nu al een duidelijk slaapschema en slapen vaak op dezelfde momenten.

Slaapschema baby bij zes maanden

Als je baby een half jaar is hebben ze waarschijnlijk voldoende aan twee of drie dutjes overdag. De duur van deze dutjes ligt gemiddeld tussen de 2 en 2,5 uur en is je kindje al bijna negen maanden, dan zijn 2 dutjes vaak al voldoende. Tijdens het ochtendslaapje slaapt je kindje meestal dieper, daarom is deze belangrijker dan het middagdutje.

Slaapschema baby

In onderstaand schema kan je zien wat de gemiddelde slaapbehoefte van een baby is per leeftijd. Het kan als leidraad dienen maar vergeet niet dat alle kinderen anders zijn. 

  1.  Baby's van 0 t/m 3 maanden oud slapen 18 uur per dag, waarvan 9 uur 's nachts en 9 uur overdag.
  2.  Baby's van 4 t/m 5 maanden oud slapen 15 uur per dag, waarvan 11 uur 's nachts en 5 uur overdag. 
  3.  Baby's van 6 t/m 9 maanden oud slapen 14 uur per dag, waarvan  11 uur 's nachts en 3 uur overdag. 
  4. Baby's van 9 t/m 12 maanden oud slapen 14 uur per dag, waarvan 11 uur 's nachts en 3 uur overdag. 

Hoe kan je jouw kindje helpen met slapen?

Sommige tips zijn erg simpel, maar wel doeltreffend. Hier onder een aantal tips die het slapen voor je kleintje makkelijker kunnen maken:

1. Een vast ritueel voor het slapen gaan

Door een vast slaapritueel te hebben is het voor je baby makkelijker om te accepteren dat de dag voorbij is en dat het tijd is om te gaan slapen. Het hoeft niet zo te zijn dat iedereen in het gezin dit hetzelfde moet doen als er maar duidelijke lijnen in zitten voor je kindje. En iedereen is vrij om hier invulling aan te geven.

2. Inbakeren

Inbakeren kan bij pasgeboren kindjes heel rustgevend werken. Het geeft een sterk gevoel van geborgenheid en veiligheid. Vooral kindjes die veel huilen en overdag alleen maar hazenslaapjes doen of baby’s die moeilijk zelf in slaap kunnen vallen. Inbakeren is veilig zolang je het op de juiste manier doet en is daarom wel verstandig om voor de eerste keer met het consultatiebureau te overleggen.

3. Rust en regelmaat

Sommige ouders staan hier heel sceptisch tegenover maar het is echt goed voor je kindje. Zelfs als je een baby hebt die overal kan slapen is het goed om regelmaat in de dutjes te houden en vast te houden aan het ritme wat je kindje zelf aangeeft.

4. Televisie 

Laat je kindje in het laatste half uur voor het slapen gaan geen televisie meer kijken.

5. Dezelfde slaaptijden

Breng je kindje iedere dag, zowel overdag als ’s avonds, rond hetzelfde tijdstip naar bed. Ze weten dan waar ze aan toe zijn en gaan makkelijker slapen.

6. Dag en nacht

Zorg dat je kindje duidelijk het verschil tussen dag en nacht ziet. Maak zijn/haar kamertje ’s avonds goed donker. Overdag kun je de gordijnen een beetje open laten zodat de kamer niet helemaal donker is. Probeer ook in het kamertje een rustige en vertrouwde sfeer te creëren en niet te veel veranderen. Hierdoor gaat je baby zich sneller vertrouwd en veilig voelen.

7. Zelf in slaap laten vallen

Leg je kindje in bed en zorg ervoor dat je kindje niet tijdens de laatste voeding in slaap valt op je schoot.  

8. Kort troosten

Als je kindje ’s nachts wakker wordt en je gaat kijken, troost dan kort en verlaat de kamer direct zodra je kindje weer rustig is. Haal je kindje bij voorkeur niet uit bed. Als dit toch moet, verlaat de kamer dan niet. Je kindje zal snel accepteren dat de dag voorbij is en weer verder willen slapen.

9. In bad

Voor het slapen gaan lekker even in bad. Dit werkt echt magisch!

10. Even laten huilen

Hierover zijn de meningen verdeeld en is het moeilijkste van allemaal maar onderzoek wijst uit dat het echt werkt. Als je dit wil doen vraag dan advies bij het consultatiebureau wat hiervoor de richtlijnen zijn.

Lees hier over het wel- of niet doorslapen van je baby

Wat zijn jouw ervaringen met een slaapschema? Laat het weten in een reactie!

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je