Testmoeder: Het magisch liedjesboek!

Door: Mira2006
Mira2006
TESTMOEDER Mira2006

Ik zal me eerst in het kort voorstellen. Ik ben een getrouwde 37 jarige huismoeder van een jongen 4,5 jaar en een meisje van 9 maanden. Op dit moment ben ik een fulltime huismoeder op zoek naar een nieuwe job. Mede door mijn jongste dochter was ik erg geïnteresseerd in het testen van het magische liedjesboek. Ik heb zelf vaker op het punt gestaan om deze te kopen. Mijn twijfel punten waren of het ogenschijnlijk simpel boek met wat knoppen, liedjes en bewegende figuurtjes wel interessant genoeg is, en vooral blijft. Ik was dan ook blij verrast dat ik deze met mijn dochtertje mocht testen.

8.4

• Vrolijke uitstraling
  • Uitdagend
  • Stevigheid
  • Geluid

• Vingers tussen bladzijde
  • Gewicht

Wat is de eerste indruk van jou en je kindje?

De voorpret begint al bij het zien van de vrolijke kleurtjes van zowel de verpakking als het Magische Liedjesboek zelf. De vorm en het uiterlijk van het liedjesboek nodigt meteen uit om het uit te pakken en er mee aan de slag te gaan. Het uitpakken is simpel en gaat snel. Gelukkig geen lastige touwtjes of metalen draadjes. Maar handige plastic kapjes welke je met één simpele draai naar rechts openmaakt.

Het boek wordt compleet met batterijen geleverd, zodat je meteen aan de slag kan. Aanzetten en de pret kan beginnen. Meer hoef je er niet voor te doen. Geen ingewikkelde handleidingen lezen. Voor deze test heb ik dat wel gedaan. En een klein foutje ontdekt. Er staan teksten in van de verkeerde liedjes. Dus niet de liedjes welke mijn liedjesboek afspeelt! Ik dacht nog: leuk dat ze de tekst van de liedjes in de handleiding hebben gezet. Maar deze staan ook op de bladzijde in het liedjesboek. Erg fijn is het dat er een volumeknop op zit (wat ik overigens bij veel speelgoed van andere merken niet zie, en bij speelgoed van VTech wel).

De leeftijdsgrens vanaf 6 maanden is een prima leeftijdsgrens als je samen met je kindje op schoot zit, net als een gewoon voorleesboek. Je kunt dan benoemen en aanwijzen welke afbeeldingen er op de diverse bladzijdes staan. Je kindje kan dan met de bewegende onderdelen spelen of op de toetsjes drukken. Het is erg leuk om samen de liedjes te luisteren of zelf voor/mee te zingen. Je zal zien dat je kindje dit geweldig gaat vinden. Wil je jouw kindje er zelf mee laten spelen zou ik toch wachten tot zeker minimaal 9 maanden of zelfstandiger zijn. Omdat het nogal zwaar kan zijn voor de allerkleinste kinderhandjes. Want als ze dit niet voor elkaar kunnen krijgen kan je kindje gefrustreerd raken, er mee gaan gooien en er mogelijk daarna niet meer naar omkijken. Onze oudste zoon van 4 is ook erg nieuwsgierig. Hij zoekt snel uit hoe alles werkt. Om het boek daarna te laten voor wat het is.

Dan is het de beurt aan mijn dochtertje om te ontdekken wat het voor soort speelgoed is. Ze pakt het boek gretig aan en bekijkt het van alle kanten. Om zelf de aan/uit knop om te zetten is onze kleine meid nog te jong, dus dat doet mama voor haar. Haar blik...toen ik het boek aanzette...sprak boekdelen. Zodra de muziek start met spelen en de ster begon te knipperen trekt dat meteen haar aandacht. Ze probeert op de ster te drukken en te pakken en luistert naar waar de muziek vandaan komt. Al snel ontdekt ze dat als ze op de toetsjes drukt daar ook geluidjes of muziek uit kan komen. Zo gaat ze nog wel even door met het onderzoeken van het boek. Pakt het aan alle kanten vast en draait en speelt ermee met haar handen en tussen haar voeten. Regelmatig "proeft" ze ook aan het boek.

Wat vind je van de uitstraling van het liedjesboek?

Mooi vormgegeven met vrolijke kleurtjes en uitdagende figuurtjes. Ons dochtertje blijft de knipperende ster interessant vinden en probeert het steeds opnieuw in te drukken. Het lijkt erop dat ze het jammer vindt dat het niet kan. Misschien iets voor een volgende productie? Het boek is verder degelijk en stevig gemaakt. Het kan zeker tegen een stootje.

Wat ik al eerder aangaf, er zit een volumeknop op. Hoewel het niet echt nodig is om deze op de zachtste stand te zetten. Want het geluid is op een aangename niet hinderlijk niveau. Zelfs zachtjes bij de laagste stand, wat ik echt een pluspunt vindt! Eindelijk wordt ons kindje en de rest in het huis niet gek van de harde geluiden uit speelgoed. En is iedereen nog verstaanbaar.

Kan je kindje er goed mee overweg (bladzijde omslaan etc.)?

Ze vindt het een interessant speeltje. De bewegende onderdelen pakt ze keer op keer. De pianotoetsen worden ook regelmatig ingedrukt. Maar de bladzijde omslaan blijkt ook na een tijdje spelen en een aantal keren voorgedaan te hebben lastig voor haar. Dat heeft een paar dagen geduurd voor ze door had hoe het werkte. Hierdoor ligt het boek regelmatig op zijn kop. Waardoor ze al vrijwel meteen met een vinger tussen de bladzijde geklemd zit. Door het wat zware gewicht van het boekje en omdat ze er half bovenop ligt lukt het haar niet zelf om haar vingers er tussenuit te krijgen. Mama moet hier even bijspringen. Maar ze geeft niet op. En pakt de draad weer op waar ze was gebleven. Ook was dit een leerpunt van "hoe het niet moet", want daarna is het niet weer gebeurd.

Wat vind je van de beweegbare figuurtjes en de bekende kinderliedjes?

Bewegende figuurtjes
Op bijna elke bladzijde zit één bewegend figuurtje. Het is een interessante afwisseling van figuren, vormen, kleuren en bewegingsmogelijkheid. Wat goed is voor de fijne motoriek van je kindje. Het leuke is dat je kindje ook gestimuleerd wordt om de bladzijde om te slaan. Doordat de liedjes op de bladzijde niet door blijven spelen als deze één keer is afgespeeld en er gevraagd wordt om de bladzijde om te slaan. Wat de oudere kinderen goed kunnen begrijpen. En zo leren ze om opdrachten uit te voeren. Het is mooi om te zien dat de plaatjes vertellen wat de liedjes spelen.

Keuze
Een fijne afwisseling is dat er een keuze kan worden gemaakt uit gezongen liedjes of dezelfde liedjes maar dan muzikaal. Het muzikale gedeelte kan zelfs wat rustgevend werken voor je kindje.

Pianotoetsen
Op de gekleurde pianotoetsen zitten plaatjes van instrumenten. Druk je hierop, dan wordt gezegd welke kleur het is. Druk je daarna nog een keer dan wordt gezegd welk instrument erop staat. Druk je daarna nog een keer dan begint er een melodietje te spelen.

Blijft je kindje geboeid om ermee te spelen?

Mijn conclusie na dit product een paar dagen in huis te hebben is zeker goed! De eerste keer dat ze hem kreeg heeft ze bijna een half uur volgehouden om er mee te spelen. De dagen daarna blijft het liedjes boek haar interesse behouden. En speelt ze afwisselend met ander speelgoed in of buiten de box. Het liedjesboek is zeker iets om overal mee naar toe te nemen. Want je stopt het net als een normaal boek heel gemakkelijk overal tussen of even snel in je tas.

Het is een boek met knoppen, liedjes en bewegende figuurtjes is zeker een blijvertje voor mijn dochtertje. Wat ik zeker bij andere ouders zou aanbevelen.

9.5
  • Interactiviteit