Testen: Het magisch liedjesboek

Door: Amanda Pranger
Amanda Pranger
TESTMOEDER Amanda Pranger

Hallo, ik ben Amanda, 31 jaar en moeder van twee heerlijke kindjes: Fay van 34 maanden en Noah van 14 maanden. Af en toe doe ik mee aan een testpanel, omdat ik het leuk vindt om iets nieuws te testen en dit te delen met anderen, in de hoop dat ik ze kan helpen bij de keuze of ze dit product ook willen gebruiken. Zo ook voor dit testpanel: het magisch liedjesboek van VTech. Als jullie kinderen ook zo houden van speelgoed met muziek en geluid, dan zou ik zeker verder lezen!

8.0

• Vrolijke kleuren
  • Makkelijke toetsen
  • Uitdagende figuurtjes

• Bladzijden omslaan soms lastig
  • Start van hetzelfde liedje

Wat is de eerste indruk van jou en je kindje?

Als ik het magisch liedjesboek van VTech uit de verpakking haal, word ik gelijk enthousiast. Mijn beide kindjes liggen nog op bed voor hun middag dutje en ik kan niet wachten tot ze wakker worden. Het boek ziet er gezellig en vrolijk uit met lieve felle kleurtjes en grappige plaatjes. De instrument-toetsen en bewegende onderdelen lijken me erg leuk en uitdagend voor de kleine kinderhandjes van mijn kids.

Als eerste laat ik Noah (14 maanden) ermee spelen. Hij vindt het knipperende lampje in de vorm van een sterretje erg interessant en probeert er op te drukken. Als dat niet lukt kijkt hij waar hij wel op kan drukken en ontdekt zo de instrument-toetsen. We zitten in de muziek-modus, dus klinken er piano klanken. Als hij even niet meer weet wat hij moet doen, zegt het boek: 'sla de bladzijde en luister naar de muziek'. Na een keer voordoen, kan hij zelf de bladzijde omslaan en geniet hij van de muziek.

Als Fay (30 maanden) er voor het eerst mee speelt, probeert ze gelijk alles uit: de bewegende figuurtjes worden heen en weer bewogen, de toetsen ingedrukt, het knopje waarmee je de verschillende speelstanden aanzet wordt omgezet en de bladzijden worden driftig omgedraaid. Ze wacht niet eens de liedjes af, maar wilt alles zien en doen. Pas daarna pakt ze de rust om het boek eens goed te bekijken en rustig alle mogelijkheden uit te proberen. Ze zegt de woordjes van de toetsen na en volgt de opdracht om de bladzijde om te slaan.

Wat vind je van de uitstraling van het liedjesboek?

Ik hou wel van speelgoed in vrolijke felle kleurtjes, dit liedjesboek voldoet daaraan. Het is in verschillende kleuren verkrijgbaar, wij hebben het blauwe boek gekregen, maar daarnaast zijn de kleurtjes roze, groen, paars, oranje en geel ook aanwezig.

De bladzijden zijn geïllustreerd met duidelijke en grappige plaatjes van de liedjes die gespeeld worden. Op de toetsen staan muziekinstrumenten afgebeeld, waarvan ik denk dat het kinderen aanspreekt.

Wat ook fijn is, is dat het boek zichzelf na enkele minuten uitschakelt als er even niet mee gespeeld wordt. Dan hebben de kinderen ook even de gelegenheid om met iets anders te spelen, zonder afgeleid te worden door de roep van het boekje.

Kan je kindje er goed mee overweg (bladzijde omslaan etc.)?

Noah moet eerst voorgedaan worden hoe de bladzijde omgedraaid moet worden. Het lukt hem goed de eerste bladzijde om te slaan en het boek weer dicht te doen. De tweede en derde bladzijde omslaan gaan wat lastiger omdat die wat dieper naast de instrument-toetsen liggen. Ook de bewegende figuurtjes zijn in het begin wat lastig, maar na enig oefenen lukt het hem die te schuiven en te draaien. De instrument-toetsen lukken hem gelijk goed en daar maakt hij volop gebruik van. Fay kan alle knopjes, toetsen en bladzijden goed omslaan, ze ontdekt verschillende dingen tegelijk zoals de bewegende delen en de instrument-toetsen

Wat vind je van de beweegbare figuurtjes en de bekende kinderliedjes?

De beweegbare figuurtjes op de bladzijden passen bij de plaatjes en geven een extra dimensie aan het boek. Ze zijn vrolijk en met een geribbeld randje zijn ze goed vast te pakken. Ze maken een ratelend geluid bij het bewegen, wat uitnodigt om het meer te gebruiken.

Niet alle liedjes in het boekje zijn mij bekend en ik ken toch aardig wat kinderliedjes, ook door mijn werk met kinderen in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Ik heb de liedjes echter snel geleerd, want Fay zingt ze de hele dag door, ook als het boek niet aan staat.

Wat jammer is, is dat bij aanraking van het boekje nadat die zichzelf uitgeschakeld had, steeds hetzelfde liedje gezongen wordt, ongeacht welke bladzijde open ligt. Na een aantal dagen heb ik het liedje varen, varen, over de oceaan wel heel vaak gehoord.

Blijft je kindje geboeid om ermee te spelen?

Ja, Noah heeft er de eerste paar dagen erg veel plezier van en daagt zichzelf steeds uit door de laatste twee bladzijdes ook om te willen slaan. Hij schudt zijn billetjes heen en weer bij de liedjes, wat aangeeft dat hij ze echt leuk vindt. Als Noah met het liedjesboek speelt, wil Fay hier ook mee spelen en andersom. Er klinkt regelmatig een boze kreet of een huil omdat het boek is afgepakt. Op een gegeven moment schuift Noah al kruipend het liedjesboek met zich mee, om uit het blikveld van Fay rustig te kunnen spelen met het boek. Na een aantal dagen spelen met het boek, vindt ook Fay het nog erg leuk. Ze swingt op de liedjes en wil alle instrumentjes op de toetsen horen. Samen met mij oefent ze welke instrumenten het zijn en hoe ze klinken. De liedjes worden door haar regelmatig gezongen en dan moet ik natuurlijk meedoen. Na ongeveer een week, wordt er wat minder met het magisch liedjesboek gespeeld, maar dat snap ik wel na een aantal dagen intensief gebruik. Ze zullen er vast nog regelmatig mee blijven spelen en om blijven ruziën wie er nu als eerste mee mag.

8.5
  • Interactiviteit
    8.0
  • Figuurtjes en liedjes
    8.0
  • Stimuleren van de ontwikkeling
    7.5

8.0
Amanda Pranger

Amanda Pranger

Hoi, ik ben Amanda, 31 jaar. Ik woon in Breda met mijn man en heb twee heerlijke kindjes van 34 maanden en 14 maanden oud. Ik werk in de verstandelijk gehandicapten zorg met kinderen van 2 tot 5 jaar. Mijn hobby's zijn: spelen met mijn kinderen, lezen, films kijken en bakken (koekjes, cake, taart enz.).

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vond een foto op internet. Een vrouw ... >

Een kind neem je niet, die krijg je