Yes, wij mochten het Trusten Uiltje van Lamaze testen! Hier mijn review.

Door: Feline
Feline
TESTMOEDER Feline

Ik ben één van gelukkige uitgekozen testmoeders om het Lamaze Trusten Uiltje te testen. Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Feline, 30 jaar en woon samen met mijn man, mijn 6 maanden oude zoontje Nino en mijn twee katten in Utrecht. Ik ben basisschool lerares en geef met veel plezier les aan de kleuters. Verder hou ik vooral van gezelligheid. Spelletjes spelen, lekker eten, een drankje doen, een terrasje pakken, koken, kletsen, dansen en lachen.

8.6

• Fijn muziekje
  • Mooi licht
  • Gaat uit zichzelf uit
  • Fijn stofje op zijn rug
  • Rustgevend

• Geen beweging
  • Geen keuze licht-muziek
  • Mist optie langer spelen

Is het een goed alternatief voor de muziekmobiel boven de box?

'S avonds om half 6 kwam het pakketje met het Trusten Uiltje binnen. Ik heb hem meteen bij Nino in de box gelegd. Zijn oh zo geliefde muziek mobiel die boven de box gehangen heeft de eerste paar maanden van Nino's leven, was al sinds een paar weken weg omdat Nino er steeds meer aan begon te trekken en dit hier duidelijk niet bestand voor was. Helaas, want het was altijd een goed vermaak in de box als Nino een beetje onrustig werd. Nu dus de test of het uiltje ook net zo interessant is. Deze beweegt immers niet. Wel heeft hij in tegenstelling tot de muziekmobiel licht wat van kleur veranderen. Spannend.

De eerste keer: Nino was meteen zeer onder de indruk van het wisselende licht en de muziek. Hij begon meteen met het uiltje te spelen. Het uiltje is goed vast te pakken aan de voetjes en oortjes waardoor hij hem lekker van de ene kant naar de andere kant kon verplaatsen in de box. Het uiltje blijft 5 minuten aan en gaat daarna uit zichzelf weer uit. Nino was zeer geïntrigeerd door het uiltje en bleef maar naar het wisselende licht kijken. Nino kan hem nu nog niet zelf weer aan krijgen maar ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat hij door heeft dat hij op het hoofd moet drukken zodat hij opnieuw aan gaat.

De volgende keren: Nino is elke keer als het uiltje aan gaat meteen weer aan het kijken waar de muziek en het licht vandaan komen. Langzamerhand is het niet meer zo interessant dat het zijn aandacht de hele 5 minuten blijft houden. Tussendoor pakt Nino nu geregeld een ander speeltje om daarmee te gaan spelen en blijft de uil netjes in de hoek staan waar ik hem heb neer gezet.

Ik merk wel dat Nino heel rustig wordt van het muziekje en het licht. Waardoor het wel het zelfde effect heeft als de muziekmobiel om hem even lekker rustig zelfstandig in de box te laten liggen en spelen. Ik vind het een prima alternatief voor een muziekmobiel al zou het als echte vervanger misschien nog iets meer verschillende liedjes mogen hebben en ook iets langer mogen spelen dan 5 minuten.

(Foto's van de eerste ontmoeting).

Is hij geschikt als knuffel én als nachtlampje?

Het uiltje als knuffel:
Het uiltje is goed vast te pakken aan de oortjes en voetjes en heeft een fijne structuur op zijn rug. Hierdoor is het een fijne knuffel. Wel is het midden van het lichaam wat hard omdat hier de batterij en het lampje en muziekje inzitten. Echt storend is dit niet voor Nino. Nino vindt het vooral fijn om over het ruggetje van het uiltje heen te kriebelen met zijn vingers.

Het uiltje als nachtlampje:
Als nachtlampje is het zeer mooi. Het licht is niet te hard en veranderd zeer geleidelijk van kleur wat in het donker een erg mooi effect geeft. Het is alleen ook enigszins afleidend. Wanneer het uiltje bij Nino in het ledikantje staat wordt het opgepakt en ermee gespeeld. Dit is natuurlijk niet echt slaap bevorderend dus heb ik het uiltje al snel buiten het ledikant gezet, maar wel zo dat Nino het nog kan zien en horen. Nu werd Nino er heel rustig van, hij luistert naar het muziekje en kijkt naar het licht. Tijdens dat het uiltje aan was ben ik de kamer uit gegaan en Nino was in één keer stil en is ook niet meer gaan miepen toen het uiltje na 5 minuten uit ging.

Heeft de Trusten Uil een positieve bijdrage aan het slaapritueel?

Nu is Nino nooit echt een moeilijke slaper geweest. Speentje erin, muziekje aan, een paar aaien over zijn bol en dan slaapt Nino meestal wel. Ik was dan ook zeer benieuwd wat het uiltje zou doen. Zou het licht er juist voor zorgen dat Nino langer wakker blijft, is 5 minuten muziek niet te lang?  Uiteindelijk werkt het voor Nino prima. Nino vind een liedje voor het slapen gaan erg fijn en het liedje van het Lamaze uiltje is zeer rustgevend. Tot nu toe valt Nino er goed bij in slaap. Fijn. Handig zou het wel geweest zijn er ook een mogelijkheid zou zijn om alleen het licht of alleen het muziekje aan te zetten. Zo is het ook voor kinderen die geen geluid of juist geen licht nodig hebben goed bruikbaar bij het slaapritueel.

Is hij kalmerend voor je kindje?

Tot nu toe lijkt het een zeer kalmerend effect op Nino te hebben. Op het moment dat het uiltje aangaat hoor je Nino niet meer. Soms begint hij zelfs te gapen en in zijn bedje valt hij er goed mee inslaap. Dit komt denk ik door het fijne rustige deuntje en het mooie zachte licht wat zich rustig afwisselt. Ook mijn man gebruikt hem graag om Nino even het slaap hobbeltje over te gaan tijdens zijn middagdutjes.

Spreekt de Trusten Uil aan (zowel volwassenen als kinderen)?

Het uiltje is leuk. Het heeft mooie kleuren en ziet er kwalitatief goed gemaakt uit. Het spreekt mij als volwassenen zeker aan. Het is gemaakt van prettig materiaal en is makkelijk in de bediening. Eén keer drukken op zijn hoofd om aan te gaan en wil je hem tussentijds uit zetten dan is het 2 seconden op zijn hoofd blijven drukken. Simpel genoeg dus. Nino was ook meteen geïnteresseerd. Het mooie licht, het muziekje, de voetjes en oortjes of het ruggetje. Nino weet nog niet zo goed wat zijn favoriete onderdeel is. Om het nog interessanter te maken voor baby'tjes zouden de vleugeltjes of pootjes ook nog van knisperend materiaal gemaakt kunnen worden.

Vind je het een (origineel) geschikt kraamcadeau?

Het is zeker geschikt als kraamcadeau. Het is een schattig uiltje met een lief muziekje en zacht licht. Het is fijn om te gebruiken tijdens het slaapritueel en wanneer men daar niet voor kiest is het ook zeer geschikt als fijne knuffel of als alternatief voor een muziekmobiel. Ik denk dat het voor baby's met verschillende leeftijden geschikt is. Voor de aller jongste is vooral het muziekje fijn, voor de iets oudere zijn ook de lichtjes enorm interessant en voor de nog iets oudere baby's is het ook een heerlijke knuffel om mee te spelen en aan te voelen en sabbelen.

• Design
    8.0
  • Gebruiksgemak
    9.0
  • Rustgevend voor het kindje
    10.0
  • Goed alternatief voor muziekmobiel
    8.0
  • Prijs- kwaliteitverhouding
    8.0

8.6
Feline

Feline

Ik ben Feline (geboren 10-02-1985), basisschool leerkracht en ik woon samen met mijn man Akko, twee katten Taffy en Pinda, zoontje Nino (geboren 05-08-2014) en dochter Zosja (geboren 18-10-2016) in Utrecht. Ik geef les aan de kleuters op een daltonschool en vind het heerlijk om nu ook de ontwikkeling van het nog jongere kind te kunnen zien bij mijn eigen zoontje en dochter. Naast lesgeven heb ik een studie tot Specialist van het Jonge Kind gedaan dit schooljaar en doe ik sinds ruim een jaar aan hardlopen. Dit staat nu even stil vanwege mijn recente zwangerschap maar ga ik zeker weer oppakken wanneer ik genoeg opgeknapt ben.

Het leed dat "De Pil" heet

De pil en haar streken..wat kan zij een ... >

Mijn tip voor dit mooie weer!