De Super Baby Monitor Junior Plus

Door: laura Ruigrok
laura Ruigrok
TESTMOEDER laura Ruigrok

Ik ben moeder van twee zonen. De oudste is vorige week twee geworden en de jongste is 10 weken oud.

Ik wilde graag testmama van deze babyfoon worden, omdat de oudste door de komst van de jongste naar zolder is 'verhuisd'. Als wij beneden zitten, dan hoor je hem door de dichte deuren niet. De babyfoon die wij hadden (Luvion Grand Elite, ook een beeld-babyfoon) verliest af en toe haar sterkte. Een camera die op de wifi is aangesloten leek daarom een uitkomst. Ik vond het dan ook erg fijn om als testmama te worden uitgekozen!

6.7

• babyfoon altijd bij je
  • app snel te downloaden
  • Goede beeldkwaliteit

• slechte verbinding
  • pushberichten
  • vertraging

Is het pakketje netjes verzonden?

Het pakketje kwam in een doos van d-link aan. In de doos zat de babyfoon met opvulmateriaal.

In de verpakking zat de camera, een doosje waarin de adapter zat en een doosje met de handleiding. Netjes opgeborgen dus, en het pakketje is zonder beschadigingen bezorgd. Ik was wel verrast dat het pakket er ineens was. Er zou namelijk vooraf contact met mij worden opgenomen. Dit was niet gebeurd, waardoor ik op het moment dat het pakje werd bezorgd niet thuis was. Nu werden onze buren er dus mee 'lastig gevallen'. Als er wel vooraf contact met mij was opgenomen, hadden we een afspraak voor de bezorging kunnen maken en was dat net wat vlekkelozer verlopen.

Hoe verliep de installatie?

De installatie van de app op de telefoon en I-pad gaat gemakkelijk.  De app staat snel op de telefoon. Eenmaal in het menu moet je de stappen volgen. Naast het invoeren van de gegevens die op de camera staan, moet je ook je inloggegevens van je wifi bij de hand hebben. Wanneer je dit 1 keer heb gedaan, kan je heel makkelijk op een andere telefoon of op de ipad de app installeren. Wel is de app op onze telefoons (android) engelstalig en op de ipad Nederlandstalig.

De camera was eenvoudig geïnstalleerd. Uitpakken, stekkertje erin en klaar. In de app zet je vervolgens alle instellingen van de camera goed, waaronder het aansluiten op het wifi-netwerk. Dit was makkelijk en gebruiksvriendelijk.

Is de Eyeon Babymonitor gebruiksvriendelijk?

Wij hebben wat problemen ondervonden. Geregeld is de verbinding tussen camera en telefoon/i-pad verbroken of blijft het inloggen op 'laden' staan. Soms wel een half uur. In principe slaapt onze oudste door, maar het zou toch fijn zijn, dat de app het gelijk zou doen. Ook krijgen we pushberichten binnen van achtergrondgeluiden en niet van gepraat als ons kindje net wakker is. De gevoeligheid hebben we ook diverse malen gewijzigd, maar dit heeft geen gewenst resultaat gehad. De app is alleen te sluiten door op de menuknop te drukken. Hierdoor blijft de app wel op de achtergrond draaien, buitenhuis vreet dit dus je databundel op. Ook gaat je batterij van je telefoon snel leeg. Dit is wel logisch omdat de app continu op de achtergrond draait op het moment dat je de camera aan hebt staan.

De app is erg gebruiksvriendelijk. Op de I-pad is de app Nederlandstalig, wat erg makkelijk is. Op de android-telefoon is de app Engelstalig. Dat is even wennen, maar op zich wijzen de icoontjes (5 stuks: terugspreekfunctie, opnemen van een foto of videomateriaal, waarvoor wel een SD kaart in de camera nodig is, een icoon voor het detecteren van geluid en bewegingen, een icoontje om een melodietje uit de camera te laten spelen en een icoon om het geluid uit te schakelen) voor zich. In de app is ook een 'temperatuurdetectie', alleen kunnen wij die in zowel de android- als in IOS-app niet bedienen.

De camera zelf is van een zeer degelijke kwaliteit. Wij lieten 'm per ongeluk uit onze handen vallen maar de camera had geen schrammetje en deed het nog gewoon. Wel erg jammer is dat er geen aan-uit knop op de camera zit, waardoor je altijd genoodzaakt bent om de stekker uit het stopcontact te trekken. Omdat wij de stekkers juist graag 'uit zicht' leggen, zou dit wat ons betreft nog een verbeterpuntje zijn voor de volgende serie camera's.

Conclusie: uitstekende kwaliteit van de camera zelf, app is erg gebruiksvriendelijk. Jammer dat we nog niet de gewenste gevoeligheid hebben kunnen vinden.

Wat vind je van de beeldkwaliteit?

Het beeld op zowel de ipad als op de telefoon is scherp. Goed beeld met een grote zichthoek. Bij het inzoomen wordt het beeld wat 'troebel', maar dat gebruik je toch niet veel. Het beeld zowel in de dag- als nachtversie is prima. Met de focusring op de camera zelf kun je het beeld ook nog scherper instellen. In vergelijking met de camera die wij al hadden van Luvion, is de kwaliteit van deze D-link babymonitor echt super goed.

Wat vind je van het design?

De camera is stevig en ziet er niet verkeerd uit. Bij ontvangst zat de roze ring erop. Deze hebben wij veranderd in de blauwe ring die was bijgeleverd. De camera staat stevig op de poot, ook is de camera te bevestigen met bijgeleverde schroeven indien gewenst. Wel is het raar dat er geen aan/uit knop op de camera zit. Hierdoor staat de camera de gehele dag aan. Bij ons zit het stopcontact boven de linnenkast. Wanneer wij de camera willen aan/uit zetten moeten we iedere keer op een stoel klimmen om de stekker uit het stopcontact te halen.

Hoe is de prijs-kwaliteitverhouding?

De prijs vind ik behoorlijk hoog voor het product. Het is ideaal om de babyfoon op je telefoon te hebben, omdat je deze toch bijna altijd bij je hebt. Maar door de slechte verbinding bij ons en het slecht weergeven van de pushberichten, vinden wij de prijs toch iets te hoog voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Misschien ligt het wel aan ons huis waardoor de verbinding niet altijd goed is. Als je eenmaal wel een goede verbinding hebt, is door de goede beeldkwaliteit en de degelijke kwaliteit van de camera zelf de prijs-kwaliteitverhouding wel goed.

• Installatie
    8.0
  • Gebruiksvriendeljkheid