Onze ervaring met de Ontdek en Leer Kubus van Vtech

Door: YaIsSe
YaIsSe
TESTMOEDER YaIsSe

Ik ben een jonge moeder van 3 kinderen: twee meisjes en een jongetje. Omdat onze zoon de jongste is, neem ik regelmatig bewust tijd met hem alleen, ook met zijn zusjes trouwens. Toen ik de Ontdek en Leer Kubus als testproduct zag was ik meteen enthousiast! Het leek me geweldig om hier samen met mijn zoontje mee te gaan spelen en ontdekken! Hij is nu 1,5 en daarom ook echt in de 'alles-ontdekken en uitproberen' fase. Zelf kom ik uit het onderwijs en ben ik dol op educatief speelgoed: kinderen kunnen al zoveel meer wanneer we ze uitdagen dan dat we dat niet doen! Deze kubus is daar een prachtig voorbeeld van.

8.9

• Stevig materiaal
  • Heel divers
  • Voor baby én peuter
  • Wordt als geheel geleverd
  • Veel speelmogelijkheden

• Geen nadelen

Wat vind je van het gebruiksgemak?

De kubus is erg gemakkelijk in gebruik, alles spreekt eigenlijk voor zich. Hij wordt als geheel geleverd, dus je hoeft zelf niets in elkaar te zetten. De knopjes zijn groot voor de kleine mollige kindervingertjes en erg vrolijk door de (oplichtende) plaatjes. De geluidjes en liedjes zijn ook erg leuk, al kan hij die natuurlijk nog niet echt meezingen.

Wat vind je van de verschillende functies?

Dit is het leukste aspect van de kubus: er zijn zóveel verschillende mogelijkheden! Mijn zoontje is dol op het draaien aan de blokjes en de molentjes: die draaien soepel waardoor hij meteen effect heeft, dat beloont hem en daardoor blijft hij er mee bezig. Alle geluidjes spreken ook aan, steeds als hij het hoort (ook als ik met de kubus aan de andere kant van de kamer zit) wil hij ermee spelen.

Het leuke voor hem is dat hij beloont wordt voor zijn 'werk': de molentjes draaien hard door, de geluidjes (knopjes of andere duwfuncties) doen niet elke keer hetzelfde maar wisselen telkens af en hebben ook verschillende niveaus: soms spelen ze een liedje, soms stellen ze een vraag of ze maken gewoon een geluidje. Daardoor vond mijn oudere dochter (3 jaar) het ook heel leuk om mee te spelen: zij wilde de vragen goed beantwoorden, ze speelde er dus op een heel ander niveau mee dan mijn zoontje.

Bijft je kindje getriggerd om ermee te spelen?

Ja! Elke keer als ik het hem aanbied speelt hij er opnieuw een hele tijd mee. Dit komt denk ik door de vele verschillende functies en mogelijkheden. Soms timmert hij gewoon een tijdje op de geluidenknopjes maar de volgende keer probeert hij de letterblokjes van de kubus af te trekken of speelt met de muziekinstrumentjes (soort trek-knopjes die ieder een eigen geluidje maken).

Vind je het een leerzaam speeltje?

Ja! Heel erg leerzaam! Het is goed voor de fijne motoriek door de kleine onderdeeltjes: knopjes, molentjes of instrumentjes waar je tegenaan met duwen (in horizontale beweging) in plaats van trekken. De kubus is geschikt voor zowel babies als ook voor echte peuters, doordat elke leeftijd zijn eigen 'succesmoment' kan beleven: de jongere kinderen door een geluidje als ze op een knopje slaan of duwen, maar ook de oudere peuters doordat ze een vraag goed kunnen beantwoorden door op het juiste knopje te duwen. Ook is er al aandacht voor letters en afbeeldingen die bij een specifieke letter horen, hier zou je aan oudere broertjes en zusjes als ouder al vragen kunnen stellen, terwijl je bijvoorbeeld met je baby speelt.

Welke zijde is favoriet bij jouw kleintje?

Mijn zoontje is dol op de grote knoppen met plaatjes van dieren erop: hier komen geluidjes uit maar ze geven ook licht als je erop duwt. Dit is het eerste waar hij telkens mee speelt. Ook de draai-molentjes vindt hij erg leuk omdat die lekker hard en soepel draaien.

• Gebruiksgemak
    10.0
  • Verschillende functies