Nikon Coolpix S30

Door: elise
elise
TESTMOEDER elise

Mijn naam is Elise en ik ben 27 jaar. Ik ben sinds oktober 2011 getrouwd met mijn man. We wonen samen in het bloeiende Almere Poort en we zijn inmiddels meer dan 6 jaar samen. Op 10 november 2009 zijn wij trotse ouders geworden van onze prachtige dochter Hayley Angelina en op 14 april 2013 is onze lieve zoon Hayden Emilio geboren. Mijn man werkt fulltime. . Ik ben voornamelijk thuisblijfmoeder. Met alle liefde zorg ik voor onze twee prachtige kinderen.

8.0

• Prima en compacte camera
  • De camera heeft veel leuke funacties
  • Onderwaterfunctie
  • Foto's en filmpjes zijn van goede kwaliteit

• Flits is minimaal
  • Foto's in het donker maken lukt niet goed

Introductie

Vorige week werd ik verrast door Mariëlle van Mamaplaats met de vraag of ik als test- mama aan de slag wilde gaan. Ze zocht een moeder die de Nikon COOLPIX S30 4 weken lang wilt testen. En aangezien ik gek ben op foto’s maken, moest ze meteen aan mij denken. Super leuk om te horen natuurlijk, want dat doe ik maar al te graag. Ik loop al 1,5 jaar lang met een Canon in mijn handen, tijd om eens iets anders te proberen.

En zo kwam een aantal dagen later een pakketje binnen met de Nikon COOLPIX S30 erin. De camera is ook een echte sample, dus na het testen gaat hij weer netjes terug in de doos. Maargoed de komende 4 weken is hij geheel van mij. Ik dacht dan ook dat de camera geheel leeg zou zijn, maar toen ik de camera aandeed zag ik dat de dames van Mamaplaats al zelf wat testshots hadden gedaan! Het zag er geestig uit, want volgens mij hebben ze er flink lol mee gehad.

De eerste indruk..

Ik had veel verschillende eerste indrukken van de digitale camera. De camera is klein, maar niet erg licht. Denk maar niet meteen aan een loodzwaar ding, ik bedoel, zwaarder dan de gemiddelde camera. Al snel kwam ik erachter dat dit kwam door de batterijen die erin zitten. De Nikon COOLPIX S300 is dus geen camera met oplaadbare accu. Maar waarom niet? Hij is waterdicht! Wouw en dat ook nog tot 3 meter diep. Ik ben heel benieuwd wat voor foto’s hij onder water maakt. Maar dat zal ik de komende week eens testen. De camera is ook erg stevig en compact. Er zitten weinig ingewikkelde knoppen en functies op.

Bovenop zitten 3 grote knoppen: filmen, aan/uit en foto’s maken. Heel simpel en duidelijk. Maar in het doosje zat geen gebruiksaanwijzing, dus moest ik de rest van de functies maar zelf uitzoeken. Ik denk ook niet dat veel mensen zich verdiepen in het boekwerk wat er normaal bij zit. Want als je een nieuwe camera binnen krijgt, wil je toch meteen aan de slag? Nou ik dus ook! Hoe gebruiksvriendelijk is de Nikon COOLPIX S30? En wat zijn de voor en nadelen van deze compacte camera? Dat zal ik de komende weken helemaal voor jullie gaan uitzoeken. De camera is makkelijk in de hand te houden en ook nog schokbestendig, wat erg handig kan zijn in een huis met kleine kindjes. Zo liep Hayley al snel stiekem even weg met de camera. Gelukkig ging het goed, maar als hij was gevallen, had hij het denk ik wel overleefd! Na de korte introductie met het toestel, ben ik hem meteen gaan gebruiken.

Buiten in de zon

Aangezien het de afgelopen week een aantal keer zonnig is geweest, had ik besloten buiten een aantal foto’s te maken en een filmpje. Het was zulk lekker weer en Hayley had een speelhuisje van ons gekregen voor in de tuin. Samen met de diertjes hebben we kunnen genieten van het zonnetje. Het filmpje is gemaakt op haar verzoek. Ik moest filmen hoe goed ze kan springen. Kortom: de eerste indruk is prima. De camera maakt prima foto’s buiten en ook het filmpje is van goede kwaliteit. De functies zijn duidelijk en ik vind het super dat hij waterproof is.

Geheugen

Deze week ben ik volop aan de gang gegaan met het testen van de Nikon COOLPIX S30. Ik liep op sommige dagen de hele dag met het toestel in mij handen om te kijken wat ik er allemaal mee kon doen. Helaas kon ik niet veel foto’s tegelijk maken, want er zit geen memorie kaart in. Het was dus de camera volschieten, naar de pc hollen, snel de foto’s erop zetten, camera leegmaken en weer verder gaan met foto’s maken. Maar het is gelukt! Hierbij de leukste functies voor jullie op een rijtje.

Decorate

De eerste functie die ik heb getest is ‘decorate’. Hiermee kun je een soort standaard fotolijstje in beeld brengen. Er zijn 5 verschillende soorten lijstjes. Van bloemetjes tot een soort houten frame effect. Met deze functie is het leuk de allermooiste momenten ‘in te lijsten’. Zo was ik deze week samen met mijn beste vriendin naar haar 20-weken echo. Uiteraard had ik de Nikon COOLPIX S30 meegenomen om dit bijzondere moment vast te leggen. Echt een momentje om ‘in te lijsten’.

Highlight colors

Van dit effect werd ik erg blij. Al tijden wilde ik graag foto’s maken met deze instelling alleen heb ik deze niet op mijn eigen camera. Wat kun je met deze instelling? De foto is geheel zwart wit, behalve de kleur die jij graag wilt benadrukken. Stel je voor, je kindje heeft een roze trui aan en je stelt de kleur in op roze, dan is de foto geheel zwart wit, behalve de roze trui. Een erg leuke functie van de Nikon COOLPIX S30. Het geeft een grappig en speels effect.

soft pictures

Met deze instelling heb ik flink zitten rommelen. Zodra het goed is gelukt krijg je een prachtig effect. Het geen waar je een foto van maakt is scherp en de rest is een beetje wazig. De instelling zorgt voor een dromerig effect. Ik probeerde eerst foto’s te maken van een rennende dochter, maar toch was het makkelijker iets stilstaands te fotograferen met deze functie. Uiteindelijk is het een foto geworden van Hayley in haar badje. Ze zat eventjes stil, dus de foto is gelukt.

Diorama Effect

Met deze instelling creëer je echt een 3d effect in een foto. Met deze functie van de Nikon COOLPIX S30 komt de foto als het ware tot leven. Verder heeft de Nikon COOLPIX S30 nog veel meer functies. Zo kun je instellen wat voor geluid het knopje maakt zodra je een foto maakt. Je camera kan blaffen als een hond of tsjilpen als een vogeltje. Een goede manier om de aandacht te trekken van je kindje, zodat je een foto krijgt dat je kindje in de lens kijkt. Ook is er een speciale functie om vuurwerk te fotografen, wat ik helaas deze tijd van het jaar niet kan uittesten. Wat ik volgende week ga testen is de onderwater functie van de Nikon COOLPIX S30. Hij is namelijk waterproof! Om 100 % zeker te zijn van mijn zaak (ik vond het namelijk moeilijk te geloven dat een digitale camera waterproof is) heb ik hem even onder water gehouden in het zwembadje van mijn dochtertje. En ja hoor, helemaal water dicht. Ben je benieuwd naar de onderwater functie van de Nikon COOLPIX S30? Bekijk dan volgende week mijn resultaten!

Zwembadpret

Zoals beloofd ben ik deze week naar het zwembad gegaan om de Nikon COOLPIX S30 eens te gaan testen. Ik heb een memoriekaart gevonden die in de camera past dus ik kon genoeg foto’s maken deze keer. Samen met Hayley en de digitale camera dook ik het zwembad in. Ik werd nogal verbaast aangekeken toen ik met de camera onder water ging en nonchalant bij Hayley op de kant legde zodat zij het water in kon springen. “Is hij waterproof ofzo? “ hoorde ik een mevrouw achter mij vragen. Ik begonnen te lachen toen ik haar verbaasde gezicht zag. Meteen liet ik de eerste shots onder water zien. Ze was net als ik erg enthousiast. “Handig dingetje zeg!” Als eerste heb ik foto’s gemaakt in het ondiepe bad. Hier was het licht nogal gelig, dus dat ging ten koste van de kwaliteit. Onder water foto’s zijn gewoon het mooiste zodra ze een blauwe gloed hebben. En zo gingen we naar het diepe bad. Hier kon ik foto’s maken van een zwemmende Hayley, die inmiddels gewoon in het diepe zich kan voortbewegen met zwembandjes om. Het allerliefste wilde ik ook een onder water foto van haar. Maar ik ben niet het type dat haar onder water gaat duwen. Dus moest ik er zelf maar aan geloven. Aangezien er ook enige vertraging in zit, moet je echt even je adem inhouden! Ik hield de camera onder water, drukte de knop in en dook daarna pas het water in. Ik denk dat de vertraging zo’n 2 seconden is waardoor je dus een ‘lucky shot’ moet hebben onder water. Zo waren er veel onder water foto’s onscherp. Maar ik heb ook goede foto’s ertussen zitten zoals je ziet bij de resultaten. Er zit wel een speciale functie op de Nikon COOLPIX S30 voor het maken van onder water foto’s. Ik had deze week ook een verzoek gekregen om een foto te maken bij schemerig licht. Daar ga ik nog mee aan de gang. Het allerliefste maak ik een foto van zonsondergang, maar daarvoor moet het weer wat beter worden.

Eindoordeel

4 Weken lang heb ik de Nikon COOLPIX S30 mogen testen voor Mamaplaats. Dit heb ik natuurlijk met veel plezier gedaan. De 4 weken zitten er inmiddels op. De eerste week was vooral de camera ontdekken. Ik kwam erachter dat er heel wat leuke functies op de camera zaten. In de tweede testweek heb ik de leukste functies aan jullie laten zien. In de derde week de onderwater functie en nu in de vierde week volgt mijn eind oordeel. Wat vind ik van de Nikon COOLPIX S30? Een prima, compacte camera met veel leuke functies. De onderwater functie vind ik het allerleukste. Ook al moet je wel veel rommelen om een goede foto te maken. Door de vertraging bij het maken van een foto en het bewegende water is het soms moeilijk een goede scherpe foto te maken. Maar ik denk dat de camera prima zal werken bij bijvoorbeeld duiken in helder water. Je kunt er in de juiste omstandigheden goede onderwater foto’s mee maken. En het is een kwestie van een beetje oefenen. Ook zitten er minpunten aan deze camera. De flits in minimaal.

In het donker foto’s maken kan wel, maar niet met super resultaat. Ook kun je niet heel ver inzoomen. 2 Kleine minpunten. Verder is het een camera dat goede kwaliteit foto’s neemt en ook de filmpjes vind ik van erg goede kwaliteit! Daar ben ik zeer te spreken over.

8.0
    9.0
    8.0