Honda Civic getest door Sietske

Door: mamaSiets
mamaSiets
TESTMOEDER mamaSiets

Even voorstellen...

De Kia Picanto waar ik normaal in rijd staat volgepakt met de kinderwagen in een gordel. Ik sjouw de meiden beiden in de maxi cosi de trappen af. Damn, had ik nou die tomtom maar geleend van een vriendin. Dat rijdt wat rustiger dan spieken op je memo... We gaan op weg om onze nieuwe auto op te halen!

8.4

voordelen

  • Rijdt heel soepel
  • Ruimtelijk gevoel binnen in de auto
  • Ruime kofferbak
  • 6 airbags
  • Brandstofverbruik wordt op dashbaord aangegeven

nadelen

  • De auto oogt heel klein
  • Laag aflopende achterruit

Introductie

Op naar het hoofdkantoor van Honda. Net op tijd (gewoon te laat eigenlijk) komen we aan bij het Honda-hoofdkantoor in Amsterdam. Memo's blijken niet te helpen bij wegwerkzaamheden en mijn ingeving om een trailer met Honda's te volgen leidde mij terug richting snelweg ;) De andere moeders en een invalmoeder (de vader ;) zitten al in een ruimte waar we een uitleg krijgen over deze meesterlijke Honda Civic.

Nu ben ik vrij vrouw, wat in mijn termen zegt dat ik heus de uitstraling van een auto wel belangrijk vind, een mooie auto mij best charmeert, ik het zeer waardeer als een auto prettig rijdt, maar ik echt geen geheugen heb voor alle technische hoogstandjes van mijn wielenvriend. Ik ben die feitjes dus vergeten, als ik ze ooit al geregistreerd had... ook dat ben ik vergeten. Gelukkig voor geinteresseerden zijn alle Honda-snufjes terug te vinden op internet en/of bij de dealer. En natuurlijk heb ik wat huiswerk te doen, ik zal in mijn beoordeling hierop terugkomen.

De test

Na een korte uitleg, babbel, checkup en een kleine fotosessie is het moment daar om onderweg te gaan. Eigenlijk is zo'n bedrijventerrein de plek bij uitstek om aan een nieuwe auto te wennen. Bochtje hier, even gas erop, even goed remmen, staan die spiegels wel echt prettig? Eerste indruk: heerlijk! De 6e versnelling was wennen, meer vanwege mijn angst om terug te schakelen of de auto in zijn achteruit te zetten dan de werkelijke moeilijkheid van de handeling.

Thuis zitten mijn ouders aan de lunch met mijn oudste dochter. Meteen kijken wat de aanwinst voor de komende 2 weken eigenlijk inhoudt... Zij zijn onder de indruk. Ik rij deze weken in een luxe uitvoering van de Honda Civic. Naast elektrische raambediening, cruisecontrol, navigatie, zit er in 'mijn' Honda ook een achteruitrijcamera ingebouwd. Dit is nu al genieten!

Bagageruimte

Normaal gesproken heb ik het gevoel in een zwaar bepakte auto te rijden. Werkelijk alles prak ik in mijn autootje, loopstoeltje, kinderwagenzitjes, bedje, speelgoed... Een Mary Poppins tas op wielen. Nadeel is dat ook alles rommelt tijdens het rijden. Na een aantal uur rijden hakt de vermoeidheid er dan in, zeker na een tijdje filerijden als extraatje. De stoel van de Honda zit heerlijk, van vermoeidheid is geen sprake. Doordat de tweelingwagen prima in de achterbak past, inclusief tassen met de kinderbenodigdheden, heb ik zeeen van ruimte in de auto. De loopstoel en het bedje heb ik vandaag wel thuis gelaten.

Buitenspiegels

Minpuntje, voor mij althans, is de bediening van de elektrische spiegel. Of liever gezegd: dat het nodig is de elektrische spiegels handmatig te bedienen. Ik denk dat ik in een week tijd 1x met functionerende buitenspiegels ben weggereden... Mijn dubbelcheck 'lichten aan/uit' moet overduidelijk aangevuld worden met 'spiegels uit/in'.

Ik word naast de groene stroken langs de kilometerteller, die mij zeggen dat ik zo zuinig rijd ;), ook enorm blij van het vermogen van de auto om op te trekken. Waar ik normaal gesproken netjes achteraan sluit, durf ik nu zonder schaamrood op de kaken links vooraan plaats te nemen om zo maar eventjes een legitieme voorsprong op mijn medeweggebruikers te nemen. Dat is pas leuk rijden buiten de snelweg!

De snelweg

Ook op de snelweg is mijn rode Honda een eyecatcher. Vrij soepeltjes haal ik auto's in en zo vlot als dat gaat lijk ik niet erg opdringerig over te komen in het verkeer. Over de extra versnelling ben ik wel te spreken. Op het dashboard wordt duidelijk aangegeven wanneer het wenselijk is over- of terug te schakelen. Dit maakt het makkelijk om dat moment automatisch te leren bepalen. Ook in die 6e versnelling weer die groene pluimen, thumbs up! Right back at ya, Honda, we hebben het goed gedaan deze dag!

Natuurlijk, Leví is jarig geweest en er zou nog een feestje geregeld worden: check! Ik ben zelf jarig geweest en hoewel ik te moe was voor veel visite, heb ik toch iets harder gelopen om de dag net wat specialer te maken. Dus ook die: check! De gebruikelijke ritten met de kindertjes om papa te bezoeken: check! En verder? Geen idee! Dat het druk was weet ik wel zeker.

Videos

Eindoordeel

In totaal heb ik zo'n 700 kilometer gereden in 'mijn' Honda Civic comfort 2.2 i-DTEC. De 9e Civic alweer die Honda op de markt heeft gebracht, als ik het goed heb. Honda lijkt wat gericht te zijn op imagoswitch, naar gezin wel te verstaan. Mijn ervaring komt niet overeen met het beeld dat ik voorheen van de Civic had. In mijn beoordeling zal ik thema's aan bod laten komen en weergeven wat de auto bij mij qua cijfer heeft gescoord.

De Civic oogt vrij compact, klein. Door de laag aflopende achterruit lijkt de achterkant van de auto vrij kort. Verrassend genoeg geeft de Civic je als bestuurder (en inzittende) een ruimtelijk gevoel. Wellicht werken de armsteunen, in het portier en tussen de voorstoelen in, daaraan mee. Ook de kofferbak is ruim. Door het ontbreken van het reservewiel is er extra ruimte vrijgekomen die door middel van een klep al dan niet afgesloten kan worden.

In de auto bevinden zich 6 airbags, waarvan de airbag van de bijrijder uitgeschakeld kan worden voor het plaatsen van een babyzitje. De auto heeft een systeem die de bandenspanning in de gaten houdt en je waarschuwt als je mogelijk een lekke band hebt. Het zicht vanuit de auto is prima.

Wat ik enorm handig vind is dat er op het dashboard je brandstofverbruik wordt aangegeven. Zo kan ik melden dat ik gemiddeld 4,7 liter heb verbruikt op 100 kilometer. Op een rit waar ik 50 van de 100 kilometer 80 mocht rijden, zakte dit zelfs tot 4,2 liter.

Scores

  • Kindvriendelijkheid
    8.0
  • Veiligheid
    8.0
  • Uiterlijk
    9.0
  • Prijs-kwaliteitverhouding
    9.0
  • Uitstraling
    8.0

Totale score

8.4

Top 3 Blogs

Lief klein jongetje. Sorry.

Je zwarte haren plakken vast aan je huid... >

Het leed dat "De Pil" heet

De pil en haar streken..wat kan zij een ... >

Mijn tip voor dit mooie weer!

Eindelijk mooi weer! Wil je jouw zwembad... >

Laatste Winacties Alle Winacties

Win: een gepersonaliseerde reistrolley van Bulbby!

HOERA, Bulbby 12,5 jaar! Het is feest, want Bulbby bestaat deze maand 12,5 jaar! Bulbby is in 12,5 jaar onwij... >