Honda Civic getest door Catharina

Door: Mama-cate
Mama-cate
TESTMOEDER Mama-cate

Even voorstellen...

Hee mama's en mama's to be :) Ik ben Catharina Thio- de Groot en noem mezelf lekker kortaf Cate. Ik ben mama van een 28 maanden oude dochtertje genaamd Emma-Elisabeth. Ik ben nu 3,5 jaar getrouwd met Aury Thio en we wonen in Eindhoven. Ik ben altijd thuis en mijn man studeert. Zelf heb ik gestudeerd voor brood en banket bakker en voor onderwijassistente en goed afgerond :).

8.0

voordelen

  • Mooi strak en netjes
  • Ziet klein uit maar is heel groot
  • Veel bagageruimte
  • Deuren gaan heel ver open
  • Kinderslot heel makkelijk aan en uit zetten

nadelen

  • Auto ziet er klein uit
  • Lastig achteruit kijken i.v.m. de achterklep

Introductie

Eerste indruk van de auto: Mooi, strak, netjes, ziet er klein uit maar is eigenlijk heel groot. Toen ik de auto zag dacht ik oh best wel klein maar dat valt echt mee! Dus moeders de auto is echt niet klein J in de achterbak is er zelfs een verrassing. Je kan de onderplank omhoog halen en dan heb je nog meer bagage ruimte.

De test

Vandaag op 24 juni was dan eindelijk de dag aangebroken. Ik mag de Honda civic ophalen in Schiphol-rijk. De reis er naartoe verliep goed en eenmaal aangekomen was het nog even wachten op de andere testmama’s (ik was vroeg) Alle mama’s plus 1 papa bij elkaar en we kregen de uitleg over hoe wat en waar. Nadat alle uitleg is gegeven naar buiten, de auto’s in, nog uitleg in de auto zelf en aantal foto’s is het tijd om onze auto voor 2 weken mee te nemen.

Mijn totale indruk van vandaag en de auto: fijne auto, goede uitleg vandaag ontvangen, rijdt heerlijk, jammer van de achterkant van de auto met betrekking tot kijken.

Al aardig wat kilometers

Na een week rijden heb ik een echte indruk van de auto gekregen. Ik heb er al ruim 850 kilometer gereden en van alles wat, dus snelweg maar ook in de steden. Ik merk dat de auto erg zuinig is op de snelweg maar juist niet in de steden. Je moet dan echt teveel schakelen, remmen, optrekken, stoppen, lang wachten enzovoorts. De auto heeft 6 versnellingen.

Navigatie kan je het beste bedienen voordat je gaat rijden, wil je halverwege tijdens het rijden een aanpassing doen is het beter als je even stopt, het vergt meer aandacht dat je eigenlijk verwacht om even navigatie te bedienen. De radio kan je via je stuur bedienen. Wanneer je je lampen aan zetten dan wordt de verlichting in de rest van de auto minder fel, dus je verbruikt minder energie 's avonds in het donker en je wordt minder afgeleid dan wanneer er veel licht in de auto aanwezig is.

Tanken en zuinig rijden

De passagiers deuren achter gaan ver open, dit is prettig als er niemand langs je geparkeerd staat maar als er wel iemand langs je staat dan heeft het geen nut. Mijn tank is bijna leeg en de auto rijdt op diesel. Ik kan er ongeveer 1000 kilometer mee rijden en heb dan vooral op de snelweg gereden. De magic seats zijn makkelijk te bedienen, de zitten kan omhoog en de rugleuning kan omlaag.

De engine on off is ook erg fijn, wanneer je lang moet wachten voor een stoplicht of in de file dan zet je de auto in zn vrij, laat de koppeling los en de auto slaat dan af, wanneer je de koppeling weer indrukt start de motor meteen. Ook wanneer je de motor af laat staan en je doet je deur open en stapt uit dan moet je opnieuw contact maken met je sleutel. Dan werkt de engine on off niet.

De auto rijdt heel zuinig. En met zuinig bedoel ik dat je voor ongeveer 65 euro 1000 kilometer mag rijden. In de auto gaat 50 liter diesel. De auto heeft 5 zitplaatsen maar ik raad aan om maar 4 mensen in de auto te zetten.

Magic seats

De autostoelen zijn erg gevoelig. Wanneer je er een zware tas dus ongeveer 5 kilo op 1 van de stoelen staat wilt de auto dat je ook een gordel dicht maakt. Dit is dus niet prettig dus dan zet ik de tas maar weer op de grond maar die verdwijnt dan ook weer onder de magic seats. De magicseats, het is allemaal leuk en aardig maar er verdwijnt ook erg veel onder je stoel. Wanneer mijn dochtertje zich niet helemaal fit voelt gaat haar papa altijd bij haar achterin zitten. Haar speelgoed is dan ook achterin en regelmatig laat ze wat vallen. In onze eigen auto Renault megane is dit geen probleem en je vind het makkelijk terug maar in de Honda verdwijnt het tijdens het rijden. Mijn man zit dus regelmatig met zijn hoofd onder de stoelen om te kijken waar het naar toe is. Dit roep irritatie op.

Voordelen

Eerste indruk van de auto: Mooi, strak, netjes, ziet er klein uit maar is eigenlijk heel groot. Je kan de onderplank omhoog halen en dan heb je nog meer bagage ruimte. Ik heb zelf een nuna pepp als kinderwagen en hij past onder die plank! Dus ik kan er mijn kinderwagen kwijt en dan heb ik nog de hele ruimte van de kofferbak vrij om andere dingen te plaatsen. Dit is voor mij een groot voordeel. Dan de deuren, de passagiers deuren gaan echt ver open. Een kinderstoel plaatsten werd meteen makkelijker. De instap is wel hoog, dus voor kleinere mensen (ben zelf lang) is het misschien even wat moeilijker.

Deur vergrendeling, je kan bij de achterdeuren wanneer je ze open doet kind veilig slot aan en uit zetten maar je kan ook dat binnenin bij de deuren bij de deurhendel doen. Pas hier wel mee op want mijn dochtertje kon tijdens de terugreis bij die hendel en was dus blij dat ik meteen kind veilig slot aangezet had anders was de deur open gegaan terwijl ik aan het rijden was.

Nadelen

Eerste indruk van de auto: De auto ziet er klein uit, dit kan een afknapper zijn als je alleen naar uiterlijk kijkt. Achteruit kijken via de spiegel is storend vanwege hoe de achterklep eruit ziet. Er is namelijk een zwarte stang (moeilijk verwoorden) tussen de twee ruiten in. Dus je moet eigenlijk kiezen of je via de onderste ruit of bovenste ruit wilt kijken of beide dus je spiegel moet je misschien vaak verstellen. Uiteindelijk koos ik om door beide te kijken en het is extra opletten. Voor de rest geen minpunten.

Videos

Eindoordeel

Ruimte is iets waar de auto overveel van heft. Overal is wel een plekje waar je iets kleins maar ook groots in kwijt kan. Tussen de bestuurder en bijrijden kan je 2 bekers of 2 smalle flesjes kwijt. Erg handig met dit warme weer. Bij de deuren is ook weer opbergruimte. Het dashboard kastje heeft meer dan genoeg ruimte voor belangrijke papieren/formulieren.

Gelukkig heb ik geen aanrijding gehad maar als dat wel was gebeurd dan had ik geen twijfels over de veiligheid gehad. Het idee al dat de auto voor/zij en gordijnairbags heeft geeft je een erg fijn gevoel. Je weet dat je veilig zal zijn wanneer er een aanrijding plaatst vind. De deuren sluiten goed. De airbag kan je met je sleutel uit zetten bij de bijrijder stoel mocht je daar een maxi cosi willen plaatsen of een andere autostoel. De auto deuren kunnen dan wel ver open maar in een parkeervak als er iemand langs je staat heb je hier erg weinig aan.

Motoren en comfort

De auto rijdt heerlijk. Trekt goed op, geeft aan wanneer je versnelling moet veranderen naar hoger of lager en is erg stil. Dit is een voordeel voor mij want ik vind niks vervelender dan een motor die ik constant hoor. De koppeling moet je intrappen voordat je de auto start anders kan je blijven draaien met de sleutel en de motor zal niet starten.

De comfort van deze auto is niets voor mij. De stoelen zijn niet comfortabel maar meer hard. Ook is de koppeling erg ver weg dus ook al heb ik lange benen zit ik dicht op het stuur. Ik zet de stoel nooit terug naar achteren wanneer ik in en uit stap dus telkens als ik in stap knal ik met mijn rug en zij tegen de zijleuning van de stoel aan. De handrem is op een irritante plek, wanneer er iemand langs je zit en je wilt de auto op en van de handrem halen dan raak je eerst zijn of haar been aan en dan de handrem.

Interieur en design

De bestuurder heeft zijn of haar eigen cockpit. Alles is gericht op de bestuurder, op je stuur kan je de radio bedienen en kan je informatieve opvragen. Via de navigatie systeem kan je de route bepalen, met of snelwegen, maar ook kan je zien of er files zijn of niet. Het is allemaal goed te bedienen en je hebt er geen handleiding voor nodig. 

Doordat de achterkant een breder uiterlijk heeft valt de auto goed op. De lampen krijgen een specialer uiterlijk dan standaard lampen die als het ware verdwijnen in het model van de auto. Ook heeft de auto goede stevige wielen. De achterbak klep is wel zwaar en gaat ver omhoog open. Ben je wat kleiner dan kan dit een probleem geven. Wanneer je de auto start dan gaan er meteen 2 voorlampen aan. Deze gaan automatisch aan en heb zelf niet uitgevonden hoe ik die uit kan zetten. Al mijn knopjes en draai dingetjes staan gewoon nog uit wanneer ik start.

Scores

  • Kindvriendelijkheid
    8.0
  • Veiligheid
    8.0
  • Uiterlijk
    7.0
  • Prijs-kwaliteitverhouding
    8.0
  • Uitstraling
    8.0

Totale score

8.0
Mama-cate

Mama-cate

Hee mama's en mama's to be :) Ik ben Catharina en noem mezelf lekker kortaf Cate. Ik ben mama van een 28 maanden oude dochtertje genaamd Emma-Elisabeth. Woon in Eindhoven en ben thuismoeder, brood en banketbakker en onderwijsassistente. Geniet van het leven en van mijn gezin en dochtertje :)

Top 3 Blogs

Lief klein jongetje. Sorry.

Je zwarte haren plakken vast aan je huid... >

Het leed dat "De Pil" heet

De pil en haar streken..wat kan zij een ... >

Mijn tip voor dit mooie weer!

Eindelijk mooi weer! Wil je jouw zwembad... >

Laatste Winacties Alle Winacties

Win: een gepersonaliseerde reistrolley van Bulbby!

HOERA, Bulbby 12,5 jaar! Het is feest, want Bulbby bestaat deze maand 12,5 jaar! Bulbby is in 12,5 jaar onwij... >