Is jouw peuter ook gezond op weg?

Is jouw peuter ook gezond op weg?

Ken jij de ‘Eet Compleet Test’* al? Deze test geeft exact aan wat jouw peuter nodig heeft voor zijn groei en ontwikkeling. Dat wil jij toch ook weten? Uit de test is o.a. gebleken dat peuters steeds meer groenten eten. Super nieuws dus! Maar deze hoeveelheid is alleen nog niet genoeg als het gaat om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ontdek hier meer weetjes en slimme tips om gezonde keuzes te maken voor jouw kleintje.

1. WEETJE: Maar een op de vijf peuters eet minimaal 50 gram groenten per dag.

TIP: Groente is super lekker voor jouw kleintje en niet alleen in de avond! Geef eens wat groente als tussendoortje, zoals bijvoorbeeld zachtgekookte en afgekoelde worteltjes. Ontdek hier meer groentetips, zodat jouw kleintje meer groente binnen krijgt.

2. WEETJE: Kinderen tot 4 jaar eten gemiddeld maar eens in de tien dagen vis.

TIP: Vette vis is een bron van DHA, een belangrijke bouwstof voor de hersentjes. Probeer eens deze lekkere makkelijke visreceptjes. Zo klaar en ze vinden het heerlijk!

3. WEETJE: Een peuter heeft zes keer meer ijzer nodig (per kg lichaamsgewicht) dan een volwassene. Ruim driekwart krijgt er te weinig van binnen.

TIP: IJzer is belangrijk voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersentjes. Geef ze eens een boterhammetje met appelstroop, dit is een bron van ijzer. Maar ijzer zit ook in groenten, zoals spinazie, bietjes, broccoli en andijvie. Daarnaast zit ijzer ook in peulvruchten en vlees.

4. WEETJE: Een peuter heeft zeven keer meer vitamine D nodig (per kg lichaamsgewicht) dan een volwassene.

Vitamine D is belangrijk voor je kindje, het speelt een rol bij de ontwikkeling van het immuunsysteem en van de botten. Maar waar haal je deze hoeveelheid vitamine D vandaan? Zonlicht is een belangrijke bron, maar zeker niet voldoende.

Uit recente studie is gebleken dat dreumesmelk, als onderdeel van een gezonde peutervoeding, helpt met het verbeteren van de vitamine D status onder peuters. Daarnaast behoudt het de ijzer-status bij je kindje, welke gedurende de ‘peutergroeispurt’ vaak naar beneden gaat. IJzer draagt bij aan de ontwikkeling van de hersenen.

TIP: laat je kindje lekker buitenspelen, want jouw kindje haalt vitamine D uit zonlicht. Ontdek hier leuke buitenspeeltips voor peutertjes. Daarnaast wordt er ook geadviseerd je kindje per dag 10 microgram extra vitamine D te geven.

5. WEETJE: Op Eetwijzer.nl kan jij snel en simpel testen of jouw kindje wel de nodige voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid uit zijn eten en drinken haalt.

TIP: Kijk eens op Eetwijzer.nl. Dan ben je goed bezig met het maken van gezonde keuzes!

*De Eet Compleet Test is uitgevoerd onder 1526 kinderen van 1 tot 4 jaar op 199 kinderdagverblijven in Nederland. Hun consumptie werd gedurende twee dagen bijgehouden door zowel het kinderdagverblijf als de ouders. Nutricia heeft TNO gevraagd een objectieve validatie, analyse en rapportage uit te voeren op de resultaten van de Eet Compleet Test.

Mamaplaats

Mamaplaats

Bij ons kun je terecht om een mooie blog te schrijven, in contact te komen met andere moeders, deel te nemen aan hele gave testpanels en winacties en last but not least... de laatste nieuwtjes omtrent zwanger (worden), celebs, food en opvoeding.

Plaats een reactie

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief
6 Reacties

Reacties

  1. Sandra Sandra

    1

    Handig om te weten! Heb nooit geweten dat een kleintje zoveel groente nodig heeft!

  2. Lieke Lieke

    2

    Test gedaan op eetwijzer! Zoon lief eet iets te weinig groente, maar daar gaan we zeker aan werken :-)

  3. Franca Franca

    3

    Pfff... Mag ik even negatief zijn! Wat een reclame in de uitslag ???????? Bijv: Teveel melk geef KV nr ? dat is beter ???? ... ZO jammer!! Verder mis ik veel gezonde snacks en beleg etc, zo kon ik niet alles juist invullen jammer. Verder mooie richtlijn. Met goede uitslag

    • JongensMama JongensMama

      4

      Nou idd als tip lees ik een paar keer vervang gewone melk door peuter melk. En als je diksap geeft aan je peuter dan moet je dit opeens in grammen doorgeven, waarom kan dat niet op basis van een beker of glas?

  4. Marianne Marianne

    5

    IJzer in appelstroop...neen, dat is achterhaald. https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/weinig-appels-en-ijzer-in-appelstroop

    • Annemiek2 Annemiek2

      6

      ligt aan de soort appelstroop en hoeveel beetwortels er door zitten en hoeveel appels. Je hebt veel verschil hier in. Lees het etiket voor het percentage aan appels/beetwortels etc. Ik let er op en of ik gebruik een streek product of Crombach. De meer bekendere appelstropen bevatten enorm veel beetwortel en zeer weinig appels.

Top 3 Blogs

Wat ik niet wist over bevallen

Nu Jaé-Lynn 7 maanden is, lijkt het eeu... >

Hoe mijn man hoorde dat hij vader werd

Hoe ik mijn man tijden een fotoshoot ver... >

Dit dacht ik echt tijdens mijn bevalling

Je denkt echt van alles tijdens je beval... >

Laatste Winacties Alle Winacties

WIN: 5x Dafne Likes kookboek!

Dit boek staat bomvol gezonde recepten en snelle snacks, handig voor ons, drukke mama's! ... >

Win: Dyson snoerloze stofzuiger

De allernieuwste snoerloze stofzuiger is perfect voor jouw als mama Supersnel je huis schoon, dat klinkt als ... >